De berg op voor Shimla - Reisverslag uit Shimla, India van Irene Bode - WaarBenJij.nu De berg op voor Shimla - Reisverslag uit Shimla, India van Irene Bode - WaarBenJij.nu

De berg op voor Shimla

Door: Irene de Bode

Blijf op de hoogte en volg Irene

29 Mei 2014 | India, Shimla

Vanuit Haridwar reden we met de local nachtbus 10 uur naar Shimla, gelegen in de provincie Himachal Pradesh; verder naar het noorden. Nu wist ik het weer... Nachtbussen en bergen zijn geen goede combinatie! Er wordt echt keihard gereden, de wegen zijn super smal en van vangrails hebben ze nog nooit gehoord hier... Toen we ’s morgens vroeg in het koude (7 graden!) Shimla aankwamen, betrapte ik mezelf op een kort dankgebedje... Aangestoken door Haridwar misschien? ;-)

Shimla is de officiele ‘summer capital’ of the Raj. Het is een hillstation, welke over 12 km gebergte uitgespreid gebouwd is. Het busstation ligt onderaan en een taxi kon ons brengen naar de rand van de Mall (de hoofdstraat), want auto’s zijn verboden in de stad. Daar werden we meteen opgepikt door een local mannetje die ons een hotel wilde aansmeren. Nee, we kijken eerst zelf wel... De eerste twee butget hotels uit de lonely planet bleken in werkelijkheid in seizoenstijd (nu) zo achterlijk duur te zijn (50 euro voor een shebby kamertje) dat we uiteindelijk toch maar met het mannetje meegingen die ons een hotelkamer beloofde met prachtig uitzicht op Shimla en de bergen, wifi en hot shower voor E 12,50 per nacht (1000 rupees)... Toen stond ik er nog niet bij stil dat als je een ‘prachtig uitzicht op de stad’ krijgt, je bovenaan de berg moet staan... Juist... De hele stad door, omhoog... Super zwaar, maar no way dat ik me laat kennen en die backpack door dat mannetje ga laten dragen voor 20 rupees (en wie weet wat voor tip er daarna geeist gaat worden) :-) Nee hoor, gaat prima! I walked the Annapurna twice! Slowly please… Just enjoying the views in the mean time…; everything is fine! Grrrrrr Ondertussen werd Mehthab voorzien van allerlei informatie over sightseeing en over de man zelf (zwarte band in taekwondo... dus maar beter doorlopen zonder gezeur ;-)). Stiekem was zo´n vroege ochtendwandeling wel handig om het stadje een beetje in me op te nemen en het gaf een relaxte sfeer af. Weinig straathonden (en degene die er waren, zagen er schattig wollig pluizig uit), een gezellig pleintje in het midden van de hoofdstraat en veel bos rondom de stad. Er waren langs de hoofdstraat allemaal winkeltjes en eetgelegenheden (Tip: de pizza Burn to Hell bij La Pino’z... pittig is hier toch iets anders dan in NL... Fire in the whole! ;-) ). Het hotel Woodland was inderdaad prima. Prachtig uitzicht van ons balkonnetje, prima restaurantje voor ontbijt en wifi. Een aanrader als je even kan doorbijten de berg op :-)

In Shimla heb ik genoten van het flaneren langs de hoofdstraat, de prachtige bomen, de Jakhu tempel (een enorm groot beeld van Hanuman, de Hindu Monkey God), Viceregal Lodge & Botanische tuinen, overheerlijke kersen en de deugniet apen die als je niet uitkijkt de zonnebril van je neus pikken of je camera uit je handen. We hebben een goddelijk stuk chocolade taart gegeten, maar toen ik op tweederde was werd ik bekeken vanuit de boom, professioneel beslopen en ingesloten door een uiterst geslepen stelletje kruimeldieven (letterlijk!). Gelukkig had Mehthab het op tijd in de gaten voordat ik besprongen werd door een moeder aap met kind bungelend aan de tiet; hongerig naar mijn taart. Vrijgevig als ik ben, heb ik de resten van de taart weggegeven aan moeder en kind (lees: ze hebben het uit de lucht gevist toen ik gillend van het bankje sprong ;-)) Vooral Viceregal Lodge is prachtig! Volgens de lonely planet ‘a cross between Harry Potter’s Hogwarts School and the Tower of London’. Ik, als Harry Potter fan, helemaal in mijn nopjes natuurlijk! En mijn dag kon niet meer stuk toen bleek dat we ernaar toe moesten lopen langs een weg door het bos. Joepieee ;-) Bomen en Harry Potter! Genieten... Irene in fantasy world!

  • 29 Mei 2014 - 23:43

    Greetje:

    Hi lieffie, ben je in het noorden in een stuk Himalaya!?! Hoe hoog zit je?? Het lijkt best koud! Apen zijn altijd bietsers, ja... En prachtig die Monkey-god hè. Die hebben we in Maleisië ook gezien!! Fijn dat je zo geniet!! Veel liefs xxxmamaxxx en de groetjes van Dick

  • 30 Mei 2014 - 07:50

    Ferry:

    Tijdens mijn ontbijtje zit ik je leuke verhaal te lezen. Lekker genieten daar in Noord India. veel zien van natuur en cultuur en vooral van de mensen. Steeds weer nieuwe indrukken op doen. Kijk weer uit naar je nieuwe verhaal.

  • 30 Mei 2014 - 12:26

    Liselore:

    Ireentje!
    wat een super verhaal weer! goed te lezen dat je het zo heerlijk hebt! heel veel plezier nog en kijk uit voor de apen! na mijn eekhoorn attack in new york weet ik hoe onvoorspelbaar dieren kunnen zijn ;-)!
    liefs liselore

  • 30 Mei 2014 - 13:58

    Ronald:

    Hi Irene!

    Tjonge, jonge! Je maakt weer wat mee zeg! Ik heb je verhalen weer met veel plezier en een grote glimlach gelezen. Zo te horen vermaak je je prima daar met allerlei nieuwe indrukken zoals vreemde culturen, gewoonten en eten, prachtige landschappen en stoute aapjes. :-) Veel plezier nog de resterende dagen, pas goed op jezelf en tot later!

    Vriendelijke groet,
    Ronald

  • 30 Mei 2014 - 17:11

    Christian:

    Je verhalen worden steeds mooier en rustiger, je klinkt lekker zen! Hopelijk geniet je er erg van. Het klinkt in ieder geval alsof het allemaal helemaal goed gaat. Super hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Welkom allemaal op mijn site waarop ik jullie de komende tijd mee zal nemen in mijn beleving, een stukje van de wereld te verkennen. Zoals jullie weten ga ik eerst naar Afrika (Botswana, Namibie en Zuid Afrika) en daarna naar Azie (Laos, Cambodja, Vietnam en Nepal). Backpacken... Jullie kennen me, dus met het woord backpacken in combinatie met mij snappen jullie meteen de titel van mijn site ;-) Doel van mijn reis is dan ook: overleven hahaha oh en buiten dat, ook nog graag genieten, ervaren en beleven! Ik ga mijn best doen om jullie mee te nemen op mijn reis met verhalen en foto's en zou het leuk vinden als jullie mij op de hoogte houden van wat er speelt in ons kikker-die-graag-kaas-lust landje. Dikke kus Ireen

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 101836

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 08 Mei 2015

Sri Lanka back again!

08 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Incredible India... I'm back...

29 Juni 2013 - 30 Augustus 2013

Een andere afslag met een nieuw avontuur

09 Mei 2013 - 20 Mei 2013

Dubai

22 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Midden Amerika

15 Januari 2012 - 10 Februari 2012

nieuw avontuur namaste!

06 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

Mallorca lekker chillen

25 Februari 2011 - 03 April 2011

Afmaken waaraan ik begonnen ben

26 September 2010 - 15 December 2010

backpacken op hoge hakken

Landen bezocht: