Botswana verslag - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Irene Bode - WaarBenJij.nu Botswana verslag - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Irene Bode - WaarBenJij.nu

Botswana verslag

Door: irenedebode

Blijf op de hoogte en volg Irene

17 Augustus 2010 | Botswana, Gaborone

Daar ben ik weer met het vervolg. Na Zambia zijn we de grens overgegaan naar Botswana. Na ons Zambiaans geld te hebben gewisseld op de cent nauwkeurig op de zwarte markt op de grens zijn we naar de chobe river gegaan in het chobe national park. We verbleven vlakbij het stadje Kasane en hebben een sunset cruise gedaan over de rivier. Deze was onze eerste meeting met nijlpaarden, buffels, krokodillen, olifanten, zee-arends en allerlei vogels van dichtbij. Alexander kon zijn lol op de nieuwe camera (een echte nixon 5000, professionele camera! welke natuurlijk door elke toerist werd meegesleept, elkaar uitleggend hoe het ding wel niet werkte aangezien iedereen ze maar net een paar dagen van te voren van de vakantie gekocht had hahaha)Maar wat was deze cruise geweldig zeg. De olifanten waren samen aan het baden en de krokodillen lagen lekker te luchten. Nijlpaarden met bosjes tegelijk, geen prachtig. En die zonsondergang! WAUW!

De volgende dag hebben we een zonsopgang game drive per jeep gemaakt. Wat was dat steenkoud zeg, we hebben zitten bibberen en trillen en ondertussen hebben we duizenden impala's gezien. Alexander begon met foto's maken toen ze stipjes aan de horizon waren onder luid geroep stop stop stop the car! En die man moest lachen en zei dat we nog wel meer impala's zouden zien. Alexanders antwoord: but you never know, now i got them on camera! hahaha rara wie kreeg er gelijk? beiden! Wij hadden miniatuur impala's op de foto en we hebben de tel kwijt geraakt ;-) We hadden gehoopt meneer de leeuw tegen te komen, maar helaas... daar hebben we even op moeten wachten.... Wel hebben de oren van een leeuw gespot en een hoop andere dieren. Na de rit zijn we verkleumd en wel terug gegaan naar het park en onze tent ingepakt om naar Gweta te vertrekken. Waar we lekker konden chillen en inkopen doen voor de volgende dag, want dan gingen we de delta in.

De okavango delta was bizar. We hadden de gehele inhoud van de truck samen met voor iedereen een 5 liter fles water en bagage voor 2 dagen ingepakt in de mokoro's (soort kano's van een boom gemaakt) en deze werden samen met ons erin gevaren de delta in. Dit was een soort moersgebied waar die mensen in leefden. Gewoon tussen de wilde dieren, muggen, spinnen, water, drap en wat nog meer wat we niet wilden weten. Wij hadden ons hele hebben en houden meegonomen en die mensen die daar wonen die drinken, wassen en leven gewoon in die rivier. Ze noemen het de champagne van de delta! Ja, na 20 keer kijken zag ik nog steeds stinkend bruine drap water wat ijskoud was met een hoop moordende of bijna moordende beesten hahaha maargoed ieders bril is anders zeggen we maar ;-) In de delta was er geen mogelijkheid tot douchen en de wc was een vers gegraven gat in de grond waar na een paar uur een speeltuin ontstaan was voor strontvliegen, torren en spinnen. Okay dit is dan even zo'n momentje van WAAR ZIJN MIJN HOGE HAKKEN??!! UHH HELP? Maargoed na even knijpen, peptalk tegen mezelf en tsja iedereen zit in het zelfde modderpoeltje idee... was het daar eigenlijk goed uit te houden. Tsja als je midden in de nacht naar de wc moest dan had je zelfs je eigen bodyguard en we werden gevaren voor een sunset cruise in de mokoro's over de delta en er werd zelfs bij het kampvuur voor ons gezongen. Nou luxer kan niet toch? We hebben uiteindelijk een game walk gedaan en van dichtbij een olifant gezien en zebra's, impala's en een gnoe. Ook hebben we hier de baobab boom gezien (de dikke boom op de foto's) en een schedel van een aap. We hadden een hele leuke gids (Tony) die ons veel wist te vertellen over alle soorten planten, voetafdrukken, dieren en poep. haha vooral het laatste zeer interessant. Ik kan alle drollen uit elkaar houden nu :-) Verder heeft mijn Margareth (onze bootvrouw) ook een armbandje en bijpassende ring voor me geweven van riet en zijn we uiteindelijk rondgeleid in hun dorp. Dit laatste was niet helemaal de bedoeling maar we moesten extreem lang wachten op de speedboot ons ons het laatste stukje van hun leefgemeente terug te brengen naar Maum; de camping. Ze maken daar hun huizen met lege blikjes frisdrank opgestapeld en daartussen een mengsel van stro/riet en modder/poep. Niet te geloven he? Nu begreep ik waarom ze in ons vuilnis zaten te graaien... Echt ongelooflijk!

Na het avontuur van de delta zijn we naar het westerse gedeelte van botswana gereden in onze gammele truck naar de Kalahari Desert. Toen we aankwamen op de camping was het even slikken. Alleen maar zand en stof! Met geen bomen of wat dan ook voor schaduw en de douches waren steenkoud. Het was mogelijk om een warme douche te krijgen maar dat water werd opgewarmd met een vuur zodra de zon onder ging en tsja na 2-4 douches weer steenkoud. Met een groep van 20 mensen wordt dat een drama kan ik je vertellen. This is what hell looks like werd er al snel geroepen. Maar mensen wat hadden we het verkeerd! In de avond heb ik nog nooit zo'n prachtige sterrenhemel gezien en ik ben zowaar ten huwelijk gevraagd door een bushman met een rituelendans! Ze hadden allerlei dansen voor ons gedaan in hun jacht kleren met belletjes aan hun voeten en de laatste dans was een soort parings/ huwelijks dans en ja je raad al wie er natuurlijk weer de sjaak was hahaha Nee hoor was allemaal heel leuk! Je ziet de foto's.... De volgende dag zijn we vertrokken naar Namibie en dat vertel ik in het volgende verslag
Kus Ireen

• 18 Augustus 2010 - 20:13

Nancy:

Wat superleuk om te lezen lieverd. Sommige stukjes kan ik me helemaal inleven...hihi.
    En wanneer is de bruiloft ;-)?

Kuss

• 22 Augustus 2010 - 11:12

Miranda:

hi liffie,

Gaaf ik ben jaloers als ik het lees, hoewel het hier natuurlijk ook niet slecht is.
    Maar ik kan wat van je leren over poep begrijp ik? Goed ik overhoor je wel!
    En die douches zijn hier ook gewoon koud.
    Heb vandaag voor het eerst sind 3 weken een warme douch kunnen nuttigen bij de duikschool!
    Ik ga wo nog even de prachtige foto's bekijken.
    Dikke kus en knuffel