demonstreren met bloed - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Irene Bode - WaarBenJij.nu demonstreren met bloed - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Irene Bode - WaarBenJij.nu

demonstreren met bloed

Door: irenedebode

Blijf op de hoogte en volg Irene

25 Februari 2011 | Nepal, Bhaktapur

Vandaag stond er weer een dagje uit naar een klein stadje gepland: Bhaktapur. Toen we daar aankwamen vielen we met onze neus in de boter; er was net een enorme optocht gaande (een demonstratie) voor de democratie in Nepal. Kinderen, ouderen, iedereen was op de been met vlaggetjes en sommigen volledig verkleed in de klederdracht of met maskers. Het was een prachtige bonte verzameling. Na de optocht werd het tijd om het oude middeleeuws uitziende stadje te gaan bekijken. Wat is Bhaktapur gezellig, schattig en oud! Het doet echt aan alsof het getransporteerd is uit de middeleeuwen... van die oude balkonnetjes van hout, houten huisjes die half scheef staan en uit elkaar vallen, hier en daar hangen etenswaren te drogen in de zon of vis te koop, kleine stalletjes in smalle steegjes waar van alles te koop was (meeste handgemaakt zoals schilderijen die zo gaaf gemaakt waren dat het posters leken) en het zonnetje wat alles een heel relaxt aanzicht gaf. Al lopende kwamen we aan op het grote plein. Hier stonden weer tempels om te bekijken en er stond een geit te wachten op.... juist, een slachting... dat moesten we natuurlijk meemaken! Na een beetje rondgehangen te hebben op het plein, een heerlijk ontbijt gegeten te hebben (musli & fruit & yoghurt), was het dan zover. De geit werd geslacht! Ashok heeft foto's voor ons gemaakt van super dichtbij (er rechtboven), omdat hij daar als local makkelijk dichterbij mocht komen en daarbij hoefde ik het niet van zo dichtbij te zien... zielig! Nou een bloed dat daaruit spoot! Na de slachting werd de onthoofde geit in een laken gewikkeld en achterop de brommer gebonden om te vervoeren haha Dat was pas een idioot gezicht... zie de foto's van Bhaktapur... Tsja... het is een andere cultuur he?!

Daarna zijn we verder gelopen en kwamen we bij het pottenbakkersgedeelte. Bhaktapur staat bekend om zijn heerlijke yoghurt die je krijgt in een aardewerken bakje om op te smikkelen. Nou dat aardewerk daar hebben ze genoeg van hoor! Jeetje, vaasjes, bakjes, potjes, etc. Ook hebben we de bakkersplaats gezien. Het stonk er verschrikkelijk en alles wordt gewoon op open vuur gebakken. Zo ouderwets... het leek echt net alsof we een tijdmachine hadden gepakt ;-) Daar kwamen we ook een klein kindje tegen die zwarte ogen had. Wat betekent dat nu weer? Met koolpotlood waren de ogen boven en beneden zwart omlijnd. Best een beetje creepy! Er werd ons verteld dat dat zwarte spul bescherming was tegen stof en vuiligheid. Ook moest het dienen om eigenlijk al het kwaad af te wenden. Het werd vooral bij kinderen gebruikt, maar oudere vrouwen gebruikte het ook wel.

Aangekomen bij het hindoestaanse tempelcomplex (waar wij helaas niet naar binnen mochten omdat we niet hindoestaans zijn), mochten we wel kijken bij het heilige water waar de koningin in moet badderen. Nou, geloof me, daar wil je echt je bips niet in wassen hoor! Het water was groen uitgeslagen van de alg en er dreef van alles in... Getver! Natuurlijk hebben we alle tempels wel van de buitenkant kunnen bekijken (incl. een kamasutra tempel maar nu met dieren!!!!) zie de foto's hihi Jaja, zo leer je toch nog iets over het favoriete standje van olifanten of schildpadden ;-) nice to know, dacht ik zo...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Welkom allemaal op mijn site waarop ik jullie de komende tijd mee zal nemen in mijn beleving, een stukje van de wereld te verkennen. Zoals jullie weten ga ik eerst naar Afrika (Botswana, Namibie en Zuid Afrika) en daarna naar Azie (Laos, Cambodja, Vietnam en Nepal). Backpacken... Jullie kennen me, dus met het woord backpacken in combinatie met mij snappen jullie meteen de titel van mijn site ;-) Doel van mijn reis is dan ook: overleven hahaha oh en buiten dat, ook nog graag genieten, ervaren en beleven! Ik ga mijn best doen om jullie mee te nemen op mijn reis met verhalen en foto's en zou het leuk vinden als jullie mij op de hoogte houden van wat er speelt in ons kikker-die-graag-kaas-lust landje. Dikke kus Ireen

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 102176

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 08 Mei 2015

Sri Lanka back again!

08 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Incredible India... I'm back...

29 Juni 2013 - 30 Augustus 2013

Een andere afslag met een nieuw avontuur

09 Mei 2013 - 20 Mei 2013

Dubai

22 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Midden Amerika

15 Januari 2012 - 10 Februari 2012

nieuw avontuur namaste!

06 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

Mallorca lekker chillen

25 Februari 2011 - 03 April 2011

Afmaken waaraan ik begonnen ben

26 September 2010 - 15 December 2010

backpacken op hoge hakken

Landen bezocht: