Tamil tijger Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Irene Bode - WaarBenJij.nu Tamil tijger Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Irene Bode - WaarBenJij.nu

Tamil tijger Jaffna

Door: Irene de Bode

Blijf op de hoogte en volg Irene

10 Mei 2015 | Sri Lanka, Jaffna

In Jaffna hebben we Mr. Asshole nr. 1 ontmoet! Toen we ’s avonds laat aankwamen met de bus op de hoofdstraat, bleek er een guesthouse op loopafstand te zijn van de tuktuk/ bushalte: Clock Tower Hotel. Een tuktuk mannetje zag zijn kans schoon om snel en makkelijk commissie te verdienen, dus die liep mee naar het guesthouse een luguber zijstraatje in. We schrokken van de prijzen (2000 rupees), hoe meer naar het noorden hoe hoger. Het hotel mannetje was wel heel vriendelijk en verzekerde ons dat we geen beter en goedkoper guesthouse konden vinden, maar dat het ons vrij stond te zoeken uiteraard. Dus wij met alle tassen weer met die tuktukman mee. Hij heeft ons naar 4 hotels gebracht, allemaal ver boven ons budget en daarna op eigen houtje weer naar de busstand gebracht en ons letterlijk op straat gezet. Hij was het zat. We moesten het zelf maar uitzoeken en eiste vervolgens 300 rupees. Inmiddels weten we dat het landelijk gezien 50 rupees per km is voor een tuktuk en dus was 300 rupees veel te veel. Hij wilde extra druk zetten door zijn vriendjes erbij te verzamelen en toen stonden we opeens omringd door 11 mannen die boos waren. Flexibel en gehaaid als dat we zijn, hebben we dat nadeel ‘go go gadget twist’ omgedraaid in een voordeel door heel hard te zeggen dat we zeker wilden betalen, dat we zijn baan respecteren, eerlijke mensen zijn en weten dat het 50 rupees per km is. Dat we dus wel willen betalen, maar geen 300 rupees. De mannen om ons heen dimden en begrepen ons standpunt. Mr. Asshole 1 ontplofte, sprong zijn tuktuk in en racete weg! Toen zijn we zelf maar weer naar Clock Tower Hotel gelopen, waar de eigenaar ons breed glimlachend welkom heette. Poeh, toch weer goed afgelopen!

Jaffna ligt in Tamil tijger gebied en is een belangrijke stad in het noorden. In 1981 hebben de Sinhalesen de grootste bibliotheek platgebrand en daarmee een aanval gedaan op de lange en rijke intellectuele traditie van de Tamils. Twee jaar later begon de oorlog en Jaffna was het middelpunt van geweld. De halve populatie emigreerde en de stad werd een ‘war zone’. In 2009 is de oorlog geëindigd en je ziet nog heel veel resultaten van die oorlog in de vorm van verwoeste gebouwen en dergelijken door de vele bombardementen. Onze eerste indruk van Jaffna was een beetje shabby en heet. Uiteindelijk hebben we ook hier weer mooie mensen ontmoet en veel gezien en gedaan. Jaffna bestaat uit de stad zelf en het peninsula, wat een groter gebied is en nog kleine eilanden omheen liggen. Een dagje sightseeing van de stad leverde mooie foto’s op van de kloktoren, de bibliotheek en diens mooie bloementuin, een paar kerken, een enorm fort (gebouwd in de vorm van een ster door de Nederlanders) en de Nallur Kandaswamy Kovil. Dit is een indrukwekkende Hindu tempel waar we bij toeval een Puja mochten bijwonen voor Murugan en Ganesh, zoons van Shiva. Er stond midden in de tempel een heilige boom met allemaal gouden stukjes stof omwikkeld. Hierin zitten muntjes van mensen die gebeden hebben gedaan. De tempel werd opnieuw in de verf gezet. In Juli/ Augustus is er een belangrijk Hindu festival, waarbij deze tempel het middelpunt is en vanwaar ook optochten zijn met parade wagens waarbij mensen zichzelf in trance verwonden. De voorbereidingen waren in volle gang. Toen we terugkwamen, zat Mr. Asshole 1 ons op te wachten bij het hotel en had de hotel eigenaar verteld van onze ‘wanbetaling’. Pfff seriously? Over plakkers gesproken... Misschien een lesje in logica, efficiëntie en effectiviteit zou geen kwaad kunnen... We hebben 200 rupees gegeven en dat was meer dan genoeg! De hotel eigenaar begreep het gelukkig en begon een speech over goede en slechte mensen. Haha tsja... zelfs in Sri Lanka heb je dus ook oneerlijke mensen :-( Gelukkig maar weinig!

Wat een hitte in Jaffna! Hoe hoger we komen, hoe benauwder het is. 40 graden, maar bloedheet en het koelt niet af ’s avonds... Hier was het dat we onze maaltijden op borden kregen met een plastic foliepapier ertussen (zodat de borden schoon bleven. Haha wat een uitvinding!), waar ik heb mogen genieten (extra lang ;-)) van de extreem hete ‘Jaffna chillies’ (fire in the hole! ;-)), waar ik een dag en nacht heb gebivakkeerd op het toilet zonder airco super ziek, waar we bijzondere mensen hebben ontmoet zoals Sellem uit Frankrijk (28 jaar) en Mr. Bala (67 jaar) uit Singapore waarmee we compleet in een deuk hebben gelegen. We zullen de voortplantings bloemetjes en bijtjes lessen van Mr. Bala niet snel vergeten en zijn jongheids theorieën niet incl. de gymnastiek :-) En ook niet de bijzondere moraal van Sellem die zichzelf opoffert door een meisje te trouwen die hij bij de grens van Venezuela-Colombia voor dood aantrof en een nieuw leven in Frankrijk geeft. Jaffna, waar Janske de fan molde en het met Mr. Bala voor elkaar kreeg om gratis airco te krijgen, waar we uitstapjes hebben gemaakt met de boot naar de eilanden Leiden (Velanai) en Delft (Neduntivu), waar ik vast heb gezeten op de wc luid roepend om Janske (het hele eiland hoorde het, behalve chillende Janske lekker met een koud colaatje onder de verkoelende fan), waar Janske op dezelfde wc vast heeft gezeten een half uur later (bevrijd door een mannetje die alvast op wacht was gaan staan haha), waar we lekker gespetterd hebben in de genezende warmwater bronnen van Keerimal Spring, waar we de mysterieuze Kantarodai ruïnes hebben gezien, waar we mierzoete compleet verkeerd gebouwde cocktails hebben gedronken in Tilko Hotel, waar we een baby straatkatje hebben gevoerd, geknuffeld en hartverscheurend hebben moeten achterlaten op de straat en waar we door de hitte úren hebben gedaan over het uitstippelen van de vervolgreis... Jaffna is in wederopbouw en zeker de moeite waard!

Na een paar dagen werd het tijd om te vertrekken. Dus pakten we de bus naar Tricomalee aan de oostkust. Na een uitgebreide fotoshoot op de drivers seat van de bus, vertrokken we dan eindelijk na een uur. Janske hing als de bus assistent schreeuwend uit de bus “trinco, trinco, trinco, trinco”... Duidelijk haar roeping gemist! ;-) Joepieee, weg van de drukkende hitte vandaan! Onderweg reden er carnavalsoptocht praalwagens voorbij, waaraan mensen bungelden aan haken vastgeklonken door de huid heen. De mensen hingen in trance in hun onderbroekie horizontaal aan die haken en werden op en neer geslingerd met grote vaart bij keiharde muziek. Op de wagen zat de menner die de wagen ‘bereed als een olifant’ en aan touwen die ‘hangende mensen’ op en neer slingerde. Gruwelijk om te zien! Dit was dus die zelfmutilatie, een vorm van devotie aan de heilige goden.... Wow!!