Even een dagje eruit - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Irene Bode - WaarBenJij.nu Even een dagje eruit - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Irene Bode - WaarBenJij.nu

Even een dagje eruit

Door: irenedebode

Blijf op de hoogte en volg Irene

09 Februari 2011 | Nepal, Kathmandu

In de Kathmandu Valley zijn een hoop dingen te doen. Zo wilden we nog van alles zien. Deze dag hadden we dan ook volledig volgepland. Eerst gingen we naar het Durbar Square in Kathmandu zelf. Dit is een soort afgezet stuk van de stad waar allerlei tempels staan. De bewoners kunnen natuurlijk hier gewoon doorheen lopen, maar de toeristen moeten flink betalen ;-) Maar het was het zeker waard. We kregen een plattegrond waarop per tempel verteld werd waarvoor de tempel diende en wat de naam was. Natuurlijk stikte het daar ook van de mannetjes die hun service aanboden om onze gids te zijn. Zelfs met Ashok naast ons! Kusal moest vandaag helaas werken, dus we waren met ons drieen. Vooral de Kamasutra tempel was natuurlijk bere interesaant! Daar zag je in de pilaren van het dak alle mogelijke standjes in hout uitgesneden.... We waren natuurlijk net kleine kinderen toen we dat zagen ;-) Net als bij ons op de Dam stikte het er ook van de duiven. Zoals je op de foto's zien kunt, heeft Miranda een tevergeefse poging gedaan er 1 te vangen hihi Terwijl Ashok ons hele verhalen vertelde over de achtergrond van alle tempels, mythen en sagen slenterden we door dit stukje stad in het zonnetje. Al gauw duizelden de namen ons door het hoofd en wisten we al gauw niet meer welke god nou voor welke tempel was en waarvoor die diende. Op de foto's zien jullie wel een afbeelding van een soort naargeestige reus en dat heb ik dan wel onthouden: hij is het 'kwade gezicht' van de oppergod Shiva. Shiva kan de wereld 'maken' en 'kraken'. Nu als hij in een verwoestingsbui is dan heet hij: Kala Bhairab. Verder wordt Durbar Square ook gekenmerkt door een enorme bel. Deze wordt gebruikt bij festivals en ook als de stad gevaar dreigt om de mensen in beweging te zetten en 'evil spirits' te verdrijven. Dwars door dit stukje stad gaat ook de onophoudelijke stroom met porters. Je kunt ze op de foto's zien (als ze niet verschuild zitten achter hun enorme last). Wat die mensen wel niet dragen! Pakketten die 2x zo breed zijn als zichzelf en even lang, echt niet normaal! En dat allemaal met een band om het hoofd en vol op de rug en lopen maar. Soms in een laag tempo en soms rennen ze je bijna voorbij.... Zelfs vrouwen en dat zijn echt geen mietjes hoor! ;-) Toen we bijna klaar waren op Durbar Square liet Ashok ons nog de woonplaats van de Kumari zien. De Kumari is de jonge godin. Dit is een meisje tot zo ong 12 jaar die ze zien als een god. Het meisje komt 1 keer per jaar buiten en dan doet ze een ronde door de stad. Ze wordt aanbeden en vereerd. Ze woont in het houten huis (Kumari Bahal) met een binnentuintje en laat zich 1x per week zien aan de toeristen en de inwoners van Nepal. Er zijn in de Kathmandu Valley meerdere Kumari's maar die op Durbar Square van Kathmandu is de belangrijkste. Het meisje is een uitverkorene uit een Newari kaste. Ze moet aan verschillende uiterlijkheden en horoscoop voldoen en daarna doen ze allelei testen om te kijken of ze bang wordt of niet. Zodra ze kalm blijft, is zij de nieuwe Kumari. Als ze haar eerste menstruatie krijgt dan is ze geen Kumari meer en moeten ze op zek naar een vervanger. Een ex-Kumari blijft wel goddelijk en mag daarom ook nooit trouwen. Nou onze reactie was ook stiekem: opgesloten worden voor jaren, geen 'normaal' leven en als toetje zal je nooit een vent krijgen.... lekker is dat, nee echt een voorrecht! :-( Wij zijn toch stiekem het binnenplaatsje op gesneakt en hebben een glimp opgevangen van wat er zich binnen afspeelde....

Na het Durbar Square zijn we naar de Kopan Monastery gegaan. Dit was een vredig klooster waar zowel jonge als oudere boeddhisten vertoefden. Het was er heel vredig en er was een prachtige tuin vol met mooie bloemen. Hier hebben we even genoten van het mooie uitzicht en de vredigheid van de tuin en de stilte. We zagen heel veel zeer jonge monnikken rondlopen en deze lieten ons rustig rondkijken. Echt lang zijn we hier niet gebleven, want we wilden de zonsondergang zien bij de Bodhnath Stupa in de stad.

De Bodhnath Stupa is de grootste stupa in de stad. Het verschil tussen een tempel en een stupa is dat een stupa Boeddhistisch is. Dat kun je ook zien op de foto's. Je ziet een enorm wit gevaarte met de ogen van Boeddha erop (in het goud geverft). Vooral met de ondergaande zon erop en alle wapperende gekleurde vlaggetjes was dit een prachtig lichtspel. Hier hebben we de stupa helemaal rond gelopen. Je kon met een trappetje erop en zo over de reling lopen. Er waren een hele hoop fanatiekelingen aan het bidden met allerlei gymnastiek oefeningen op kleedjes en dit was wel een grappig gezicht. Zodra de zon weg viel, begon het toch wel erg koud te worden. We liepen dan ook al wel met een jas aan (gelukkig mocht ik er 1 lenen, want na 3 dagen shoppen kon ik er nog geeneen vinden die mijn armen pasten...) Blijkbaar zijn mijn armen zo lang, ik voelde me net een chimpansee hihi

• 09 Februari 2011 - 21:05

Ferry:

Hey Irene ff tijd gemaakt om je verhaal verder af te maken. Mooi zo!!!