Cultuur opsnuiven - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Irene Bode - WaarBenJij.nu Cultuur opsnuiven - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Irene Bode - WaarBenJij.nu

Cultuur opsnuiven

Door: irenedebode

Blijf op de hoogte en volg Irene

21 Februari 2011 | Nepal, Pātan

Vandaag stond Patan op het lijstje. Patan is een klein plaatsje onder Kathmandu (netals amstelveen bij amsterdam b.v.) Patan is hetzelfde opgebouwd als Kathmandu, maar rustiger en kleiner. De Bagmati Rivier is de grens tussen Kathmandu en Patan. De originele lokale naam voor Patan is Lalitpur (city of beauty) en de Newari's noemen het stadje Yala. Patan heeft zijn eigen indrukwekkende Durbar Square met prachtige tempels (jaja, ook een Kamasutra tempel hihi), een grote bel en een mooi museum (waarin ik zowaar ben geweest zonder spijt!). De 4 hoeken van de stad zijn gemarkeerd door Boeddhistische Stupa's, opgezet door de keizer Ashoka in 250 v.C. Netals in Kathmandu is het Durbar Square het centrum van het stadje en is het Royal Palace daar ook gevestigd. De tempels zijn Newarische architectuur en zijn prachtig. Ik vond deze tempels mooier dan in Kathmandu. Het museum is een aanrader. Hier ben ik veel wijzer geworden over de hinddhoestaanse cultuur en goden. Ashok vertelde ons natuurlijk veel, maar die namen ging je hoofd in en weer uit. Het was te veel informatie. In het museum zag je alles nog een keer langs komen in geschrift en beeldjes etc. Dat was fijn verhelderend.

Het belangrijkste is eigenlijk het volgende: Er zijn 3 meest belangrijke goden die zich kunnen veranderen in meerdere gedaanten/ gezichten. Zij bij elkaar zijn Brahman: Brahma, Vishnu en Shiva. Shiva is de oppergod. Hij kan de wereld maken en kraken. Hij is heerser van leven en dood. Zijn rijdier is de stier. Parvati is zijn vrouw. Zij is de godin van de oorlog en haar rijdier is de tijger. Haar 'slechte gezicht' is Kali: de godin van de natuurkrachten die alles vernietigen. Aan Parvati moet altijd dieren worden geofferd. Zij heeft bloed nodig. 1x per jaar worden voor haar 108 dieren tegelijk geofferd. 1 groot bloedbad... Ganesha is hun zoon, de god van vreugde en geluk en wordt eigenlijk voor heel veel zaken vereerd. Ook b.v. voor een goede reis. Hij ziet eruit met een olifantenhoofd en zijn rijdier is een rat. Shiva had hem onthoofd toen hij dacht dat hij een indringer in zijn huis was, maar toen bleek dat hij zijn eigen zoon vermoord had; moest het eerste de beste dier dat ze vonden hem helpen om weer levend te worden met een offer van het hoofd: jullie raden het al, dat was een olifant... Vishnu is de heerser over het menselijk lot, meer een god van liefde. Zijn rijdier is Garuda, een grote soort adelaar (in Kathmandu heb ik daar een masker van gekocht). Vishnu kan afdalen naar de wereld en de gedaante van een mens aannemen (incarnatie). Zijn vrouw is Laksmi. Zij is de godin van welvaart en voorspoed. Brahma is de god van de schepping. Zijn rijdier is een zwaan of hij zit op een lotusbloem. Sarasvati is zijn vrouw. Zij is de godin van de kunst en wetenschap.

Toen ik buiten kwam uit het museum zat Miranda daar opgenomen door de lokale bejaardensoos op een bankje in de zon. Ze had net een schouwspel bekeken met al die oude mannetjes op een rij van een duif die wel 4x werd gered/ vermoord. De duif was aangevallen door een jong meisje die ermee wilde spelen en zoveel seconden in een badje onder water hield. Toen de duif uitgeteld bij lag te komen, werd dit nog 3x herhaald door volwassenen die de duif wilden redden door hem water te geven (onder water te houden). We weten niet hoe het afgelopen is... vul dat zelf maar in ;-)

De volgende dag zijn we naar Nagarkot gegaan met een gehuurde auto. Het vriendje van Miranda, Kuber (zie jongen met roze fluit op mijn foto's), had een auto gehuurd en we zijn vertrokken naar Nagarkot. Het was wel een eindje rijden. Nagarkot is een klein dorpje met een prachtig uitzicht over de Kathmandu Valley. Hier hebben we even lekker rustig aan gedaan en op adem gekomen zodat we de volgende dag weer een dag aan konden van tempels en bezienswaardigheden....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Welkom allemaal op mijn site waarop ik jullie de komende tijd mee zal nemen in mijn beleving, een stukje van de wereld te verkennen. Zoals jullie weten ga ik eerst naar Afrika (Botswana, Namibie en Zuid Afrika) en daarna naar Azie (Laos, Cambodja, Vietnam en Nepal). Backpacken... Jullie kennen me, dus met het woord backpacken in combinatie met mij snappen jullie meteen de titel van mijn site ;-) Doel van mijn reis is dan ook: overleven hahaha oh en buiten dat, ook nog graag genieten, ervaren en beleven! Ik ga mijn best doen om jullie mee te nemen op mijn reis met verhalen en foto's en zou het leuk vinden als jullie mij op de hoogte houden van wat er speelt in ons kikker-die-graag-kaas-lust landje. Dikke kus Ireen

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 102338

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 08 Mei 2015

Sri Lanka back again!

08 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Incredible India... I'm back...

29 Juni 2013 - 30 Augustus 2013

Een andere afslag met een nieuw avontuur

09 Mei 2013 - 20 Mei 2013

Dubai

22 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Midden Amerika

15 Januari 2012 - 10 Februari 2012

nieuw avontuur namaste!

06 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

Mallorca lekker chillen

25 Februari 2011 - 03 April 2011

Afmaken waaraan ik begonnen ben

26 September 2010 - 15 December 2010

backpacken op hoge hakken

Landen bezocht: