verrassing in de jungle - Reisverslag uit Rincón de la Cruz, Costa Rica van Irene Bode - WaarBenJij.nu verrassing in de jungle - Reisverslag uit Rincón de la Cruz, Costa Rica van Irene Bode - WaarBenJij.nu

verrassing in de jungle

Blijf op de hoogte en volg Irene

07 Augustus 2012 | Costa Rica, Rincón de la Cruz

Na een lange busrit kwamen we aan bij het National Park van Rincon de la Vieja in Costa Rica waar we een prachtige wandeling hebben gemaakt door het ‘droge oerwoud’ van de laaglanden. We hebben daar ook een aantal heet water bronnen gezien, waar het water tussen de 75 graden en 106 graden is. Deze baden zijn ontstaan doordat Costa Rica enorm veel vulkanen heeft; deze staan allemaal in verbinding met elkaar en drukken tegen elkaar. Je kunt ook op verschillende plekken naar ‘hot springs’ waar ze de baden aanlengen met koud water zodat je heerlijk kunt badderen. De dieren die we gespot hebben: kapusijn-aapjes, een prachtige boomkikker (weggelopen van de cover van de lonely planet), vogels (ijsvogel, papagaaien en andere vogels) en vlinders. De kikker hebben we waarschijnlijk koelbloedig vermoord door met een groep van ongeveer 20 man (nadat de kikker al een smak had gemaakt uit een boom) flink te flitsen met alle mogelijke fotocamera’s.... Tsja, de kaaskoppen wisten niet dat kikkers daar over het algemeen niet zo goed tegen kunnen... Oeps... Waarom hangen ze dan ook niet een papiertje met jungle-regels op bij de ingang? Zou wel handig zijn...voor als het kikkers gaat regenen ;-) Natuurlijk hebben we ook weer veel mooie bomen gezien. Irene was helemaal gelukkig en kon haar Jane-act weer opvoeren: klimmen, klauteren, hangen en slingeren ;-) en dat allemaal zeer elegant uiteraard!

Later ging de groep lekker poedelen in de hot springs. Ze hebben zelfs een mini kuuroord doorlopen: insmeren met modder, afspoelen in het ijskoude rivierwater en daarna al tijgerend tegen de stroming in naar de warme baden. René heeft hiervoor zelfs de bandana gekregen! Onze oppertijgeraar... Elke avond wordt de bandana doorgegeven aan iemand anders van de groep. Je kunt de bandana krijgen voor iets positiefs, b.v. een goede daad of een overwinning of iets grappigs...

Alexander en ik zijn samen nog even de jungle in gegaan en net toen ik heel stellig mijn Discovery Channel kennis (alles wat je daar ziet, mag je direct voor waarheid aannemen... ;-)) aan het verkondigen was, namelijk dat slangen je van heel ver al aan voelen komen door de trilling van je voetstappen en het dus ‘out of the question’ is dat we die tegen zouden komen... maar dat het wel héél vet zou zijn áls het zou gebeuren... was ik nog 1 stap verwijderd van een Boa Constrictor die opgekruld op het pad lag te chillen. Totaal over het hoofd gezien door de schutkleuren en hoeveelheid modder en bladeren op het pad. Omdat ik zo dichtbij kwam bewoog hij ineens. Dat ding was heel dik en zeker wel 1,5 meter lang! Geen stap vooruit, maar een sprong achteruit leek me de beste optie... Mijn god, wat stond ik te trillen zeg... maar, zoals een echte Jungle Jane betaamt, herpakte ik mezelf snel en begon woest te klikken met mijn paparazzi camera en heb zelfs een mooi filmpje gemaakt. Wat een ervaring! De Boa bleek achteraf gezien niet giftig te zijn, maar de ratelslang wel en die twee soorten lijken erg op elkaar. Hij had wel kunnen bijten als ik nog 1 stap gedaan zou hebben... Volgens onze gids (die later de foto’s zag), had ik dan wel direct naar het ziekenhuis gemoeten en als dat niet in de buurt zou zijn dan gewoon even goed ontsmetten netals een hondenbeet... eh... ja... daar denken wij in Nederland wel even anders over... daar krijg je gewoon 3 dikke spuiten in je arm tegen Rabies alleen al uit voorzorg, hahaha. Later zagen we nog een soort rat van een halve meter (alleen het lijf) en een enorm wespennest. Tsja, die jungle is... interessant ;-) En dan moet je wel een vrouw van staal zijn om ook nog een nachtwandeling te maken daar... Uiteraard na een paar cocktails (wist je dat ze hier margarita’s goed op smaak maken met een vat zout? Lekker gezond; ‘Pura Vida’ Haha hoe dan ook... niet te zuipen en niet aan te raden!) en een dansje, ging ‘iron lady’ op zoek naar kikkers, spinnen en slangen met een heel zwak lampje. Poeh... Jammergenoeg was het paddennacht, want verder was er weinig te zien; op van die dikke, grote, lelijke wrattenbulten na dan ;-)

Dan maar de avond afgesloten als weerwolf bij de bijna-volle maan. We hebben ons prima vermaakt met het weerwolvenspel wat Robert en Marja meegenomen hadden. Echt een leuk spel voor een grote groep mensen. De volgende dag zijn we naar La Fortuna gereden om de Arenal vulkaan te zien en nog veel meer...

• 07 Augustus 2012 - 12:34

Miranda:

weerwolvenspel... we zouden dat op kamp doen maar helaas...
    Maar begrijp ik nou dat je niet van die slang geleerd had??
    Toch in het donker opzoek naar avontuur? Meissie toch je puched je geluk wel een beetje.
    Als geen ander snap ik het wel maar hou je koppie er bij!
    Ik zie je zo weer nog even veel plezier! Liefs!

• 07 Augustus 2012 - 21:57

Ferry:

Mmmmm...het verschil tussen een ratelslang en een Boa is heel makkelijk. Gewoon de leeeeeeeengte.
    Boa is een wurgslang. Suriname weet je toch Irene. De vader van Dewa heeft er vorig jaar een hele grote doodgeschoten. Die slikte ede kippen en eenden door. Irene en Alexander geniet er van zou ik zeggen. Jungle blijft altijd leuk en erg interessant.