Dubai van alle kanten - Reisverslag uit Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten van Irene Bode - WaarBenJij.nu Dubai van alle kanten - Reisverslag uit Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten van Irene Bode - WaarBenJij.nu

Dubai van alle kanten

Door: Irene de Bode

Blijf op de hoogte en volg Irene

14 Mei 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Sharjah

Een nieuw avontuur... Totaal anders dan wat ik tot nu toe gezien heb... Backpacken, maar in een wereld van luxe, business, industrie, verschillende culturen en mogelijkheden wat in eerste instantie illusies lijken te zijn: Dubai...
Mijn vlucht verliep voor het eerst volgens het boekje. Even was er onrust in Istanbul waar ik over moest stappen. Een enorme hal voor de paspoortcontroles en visa uitgifte gevuld met mensen in enorme rijen als slangen door elkaar... Ehm... Waar moet ik gaan staan, wat is de bedoeling hiervan? Toen bleek dat de politie alle controles stil gelegd had en we moesten wachten. Wachten... Hoe lang? Uiteraard had niemand een antwoord; Yes we zijn weer op reis! Gelukkig had ik 3 uur de tijd om over te stappen en uiteindelijk was ik 5 minuten voor boarding time bij de juiste gate beland. In Dubai aangekomen, had Mehthab me al gewaarschuwd voor een enorme rij voor een visum aanvraag, een oogscan en lange wachttijden voor de paspoortcontrole en daarna voor je koffer. Ik was voorbereid... Eerst kwam de paspoort controle; inderdaad een hal vol met rijen. Een seconde na aansluiten kwam er een Arabier, compleet in witte jurk en rood met wit geblokte theedoek op het hoofd en dichte zwarte baard naar me toe en zei: ‘you, come with me’. Met mij pikte hij nog 4 meiden en een stelletje uit de rijen. We werden neergezet bij een vrouwtje die de order kreeg om onze paspoorten te checken en door te laten. Het groepje van de 4 meiden reisde met een groep van 8 meiden, maar ze mochten niet hun vriendinnen roepen van de Arabier. Wij waren de uitverkorenen en de rest niet. Dat was de boodschap en vooral niets vragen of ergens tegenin gaan! We kregen van het vrouwtje de stempels in het paspoort, zonder dat er ook maar iets gecheckt werd, visum was ook niet nodig, hup hup ga maar verder. Binnen 10 minuten stond ik bij de bagage-belt en binnen 15 minuten stond ik buiten (zonder bagage scan, zonder oogscan, zonder lange wachttijden, check-ups, etc. etc.) helemaal verbaasd en gelukkig meteen ontvangen door een dikke knuffel van Mehthab die voor de zekerheid toch maar eerder was gekomen om me op te pikken van het vliegveld. Goed, dit is dus Dubai... De ongelijkheid tussen de verschillende bevolkingsgroepen en zelfs daarbinnen werd me direct duidelijk. Westerlingen hoeven dus geen visum onder de 30 dagen en geen oogscan, extra check-ups etc. Indiaase mensen moeten dat allemaal wel. Pakistanen moeten zelfs nog extra papierwerk daarbij invullen. En binnen ‘mijn groep’ westerlingen, kunnen dus ook voorrechten worden gegeven.
Mehthab: hij is een vriend van me die ik heb ontmoet in India toen ik daar afgelopen november was. Hij is als gastarbeider naar Dubai gekomen op de bonnevooi om een baan te zoeken. Zoals zovele Indiers. Hij heeft al eerder in Dubai gewerkt, dus al een aardig netwerk opgebouwd. En dat is precies wat je nodig hebt om te kunnen overleven in Dubai. Een netwerk. In elke laag, Arabieren, Westerlingen, Indiers of Pakistanen. En bekijk het ook in die volgorde. Arabieren zijn de hoogste laag en beheren de olie, Westerlingen zijn de ‘brains’ en maken van een bron een business, Indiers (en andere aziaten zoals b.v. Palestijnen) zijn de ‘werkers’, de ‘arbeiders’ die het werk uitvoeren en de Pakistanen zijn er om het vuile werk op te knappen. Deze bevolkingsgroepen bewegen allemaal langs elkaar heen. Ze hebben hun eigen wijken, eigen eetgelegenheden en eigen uitgaansmogelijkheden. Ik heb op een plak gestaan waar 3 discotheken naast elkaar stonden: Arabisch, Westers en Indisch. Als Mehthab en ik over straat gaan dan zijn we een zeer vreemd stel. Westerling met Indier... Zo vreemd dat mensen vragen stellen. In Dubai worden normaal geen vragen gesteld; je leeft volgens de regels (en dat zijn er nogal wat), je leeft naar je eigen klasse en bent hier om geld te verdienen of om geld uit te geven. Om dat te kunnen doen, heb je een netwerk nodig. Je vrienden zijn je collega’s, je familie of vrienden uit je eigen land die ook over zijn gekomen om geld te verdienen of je leeft alleen. Mij is al snel duidelijk dat Dubai groots is, op de buitenkant gericht en oppervlakkig. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om direct in de Dubai cultuur te stappen en het te bekijken vanaf de Indische (aziatische) kant. Ik werd opgehaald door Mehthab en 2 vrienden. De eerst nacht hebben we verbleven bij een Palestijnse moeder en haar dochter. De moeder huurt een flat met 3 kamers, waarvan ze er 2 onderverhuurd heeft. De kamer waarin we sliepen, de 2 palestijnse dames, de indische vriend van de dochter (tegelijk een goede vriend van Mehthab), een andere vriend van Mehthab en Mehthab en ik (6 personen) was 6 bij 4 met een piepklein badkamertje. Het gesnurk leek wel een orkest. Gelukkig kregen we de volgende dag te horen dat we naar een appartement in hetzelfde gebouw konden verhuizen met ons tweeen. Ik ben meteen opgenomen in de vriendenkring van Mehthab en die voelt warm. Langzamerhand brengen ze hun vrienden en familie ook hierheen om geld te verdienen. Ik heb ook een Indische vriendin ontmoet die hier geld verdient om in het najaar terug te gaan naar India omdat haar ouders haar hebben uitgehuwelijkt. Ze weet helemaal niets van haar aanstaande, zelfs zijn leeftijd niet... Acceptatie is eigenlijk zoiets bijzonders... voor mij als westerling... Neem nou b.v. ook al die regels hier. Je betaald geen belasting, maar het geld moet toch op één of andere manier binnenkomen: regels en boetes. Vrouwen mogen geen blote knieen hebben, je mag niet uit een taxi stappen aan de wegkant, je mag niet eten/ drinken in de metro (zelfs geen kauwgom!), niet zoenen in het openbaar (er is een westers stel gedeporteerd uit Dubai omdat ze tongzoenden in het openbaar), etc. Het zijn geldboetes, maar je kunt ook lijfstraffen krijgen zoals zweepslagen. En de regels kunnen per dag aangepast of ingezet worden, net hoe de pet (of theedoek) van de sjeik staat. Er is onlangs een Arabier verbannen uit Dubai omdat hij ‘te knap’ is. Vrouwen vonden hem zo aantrekkelijk dat hij aanstootgevend zou zijn en dus moest hij verbannen worden. Je begrijpt dat ik een beetje verward hier alles bekijk. Aan de ene kant is niets te gek, aan deandere kant is het hier nogal bekrompen.
Wat heb ik allemaal gezien tot nu toe? Burj Khalifa, het hoogste gebouw van de wereld met 167 etages. Het is een smal gebouw, maar prachtig. Het weerspiegeld het zonlicht over heel Dubai. Dubai Mall, waar je dagen kunt spenderen. Ze hebben alle merken van de wereld opgezet in grootse winkels in brede overdekte gangen. Er is een game-hall, een bioscoop, een enorm aquarium met allerlei vissen. Ook haaien... Eettentjes van alle landen, een dansende fontein omringd door een romantische promenade met lichtjes weerkaatst door torenhoge wolkenkrabbers er omheen. Souks grenzen aan Dubai Mall. Souks zijn een soort markten welke meer op Arabische wijze zijn ingericht. Als ik nieuwe lampen nodig heb, dan ga ik die hier halen. Prachtige lampen, kleding, sieraden, alles alles alles. Jammer dat ik hier rondloop als ‘arme westerling’. Verder heb ik een moskee gezien; simpel, wit, verlicht en toch indrukwekkend. Welke je verafschuwd als je opgeroepen wordt voor gebed... Nu ga ik naar de goudsouk en later deze week de woestijn in...
Dubai is tot nu toe indrukwekkend. Ik heb nog niet heel veel gezien, maar door al de verhalen van Mehthab (welke bevestigd door het straatleven) wel een goede indruk gekregen van de cultuur en sfeer. Ik ben vooral aan het genieten, relaxen en laat het over me heen komen. Het eten is heerlijk, Indiaas, Arabisch en eigenlijk al wat je wilt. Uiteraard eet ik vooral kip of vegetarisch. Ik verblijf in de staat Sharjah, daar waar de Indiers vooral zijn. Het grenst direct aan Dubai en is een klein stukje met taxi. We verkennen Dubai vooral met de metro, welke net zo is opgesteld als in Nederland (dan al niet luxer). Maandag 20 mei kom ik weer terug, maar daarvoor zal ik de foto’s plaatsen en nog een verslag. Heel veel liefs!

  • 14 Mei 2013 - 15:14

    Janske :

    Ha Ireen,

    Wat een ervaring moet dit voor je zijn. Zo leren we nog eens wat over de cultuur van Dubai...
    Fijn zo'n warme familie en vriendenkring om je heen. Lekker veilig idee dat je daar met iemand bent die het land kent. Leuk om te lezen Irene. Ben benieuwd naar de foto's en zie je graag na de 20-ste weer op Nederlandse bodem :-)

    Dikke kus van Jans

  • 14 Mei 2013 - 15:53

    Chantal:

    Weird science dit! Je kijkt je ogen uit denk ik zo. Veel plzr nog daar dame! Xx

  • 14 Mei 2013 - 17:30

    Jorine:

    Grappig om dit te lezen vanuit een overgereguleerd Nederland ;) Geniet er maar lekker van!

  • 14 Mei 2013 - 17:37

    Laura En Christian:

    He Irene,
    klinkt alsof je het echt naar je zin hebt! Doe lekker rustig aan en vertel maar goed over het het (rare) leven daar.

  • 14 Mei 2013 - 18:28

    Jolanda:

    Leuk om te lezen en sommige dingen dan weer herkenbaar zoals in meerdere midden oosten landen. En die souks heel herkenbaar zo leuk. Veel plezier nog en geniet er van.

  • 14 Mei 2013 - 18:29

    Desiree:

    Hoi Irene,
    Zeker doordat je een vriend uit India heb, ben je meteen op de hoogte van dit ' kaste systeem'. Heel bijzonder om dit zo te lezen. Ik kan me voorstellen dat jullie voor vraagtekens zorgen.
    Decadent en toch weer niet. Ik ben benieuwd naar de rest van je belevenissen. Geniet ze.

  • 14 Mei 2013 - 19:02

    Patricia Geurtsen:

    Wow te gek en supergrappig om te lezen!
    Krijg al een goede indruk door je verhaal!
    Fijn dat je strax appartement hebt voor z'n 2-tjes
    Weg van het gesnurk!

  • 14 Mei 2013 - 20:01

    Ferry:

    Hey Irene,
    Leuk dat je nu alles op een hoop gegooid maar toch in vakjes qua culturen kunt aanschouwen. Geniet van de luxe daar, straks in Zuid Amerika is dat veeeeeeel minder. Ga alles bekijken en neem je rust. Hoor wel hoe het verder gaat. Ferry

  • 14 Mei 2013 - 20:56

    Wilma Dorrestijn:

    Hey Irene,
    Leuk weer op de hoogte te zijn van je bevindingen in Dubai.
    Hebben we zelf ook een beetje vakantie...en nog gratis ook...hihjihi..
    Wat fijn dat je nu met een bekende reist, kunnen jullie elkaar in de gaten houden.
    Fijne reis.
    Xxx

  • 14 Mei 2013 - 22:29

    Ivo:

    Hi Ireen,
    Leuk verslag! Gelukkig ben jij wel wat gewend qua culturen met de hele dag die Fries tegenover je... Hou je gedeisd (hoe moeilijk dat ook voor je is). Wens je heeele fijne tijd daar, arme westerling. Groetjes!

  • 17 Mei 2013 - 04:27

    Miran:

    Hey lieverd,
    Sorry voor de late reactie! Maar vandaag eindelijk weer een dagje internet aangedaan!
    Het is hier nu donderdag 21:11 uur, ik zit lekker even heel rustig alleen op de bank. Erna is naar Cusco vertrokken en Lieke is een nieuw meisje aan het ophalen: Pien.
    Dat ik dat nog zou zeggen na die eerste week alleen... Haha, genoeg over mij!
    Na de eerste paar regels lag ik helemaal dubbel!! Het geluk is helemaal met je....? What is geburt?? Geweldig dat beloofd wat ook voor onze reis samen!

    Wat een geweldige ervaring om heel even bevoorrecht te zijn!
    En hoe je de verschillen tussen de culturen beschrijft fantastisch, maar leeft het nu echt vreedzaam naast elkaar of is het zo dat er wel naar gekeken wordt wie er een overtreding maakt?? Wordt er gediscrimineerd of niet?

    Wat een super leuk idee om naar de woestijn te gaan, neem je wel genoeg water een lampje en wat warms mee?? Haha
    Je weet maar nooit misschien verdwaal je wel??

    Wat fijn dat het contact toch goed verloopt met mehtheb, zo super goed kende je hem nou ook weer niet! Maar t helpt wel dat internet hè?

    Heb je mijn mail nog ontvangen? Ik ging kijken op Skype vandaag, maar je staat niet eens aanwezig. Misschien morgen vrijdag mijn tijd 14:00 u jouw tijd 23:00 uur? Dan was je toch pas thuis of ben je er eerder? Ik hoor het wel van je....

    Meissie geniet en ontspan, en als je terug gaat laat je alle zorgen en gedachtes lekker daar!

    Heel veel liefs

  • 19 Mei 2013 - 09:21

    Roland:

    hoi ireen.

    zo zo dat is wel even heel mooi daar in dubai.
    en lekker warm daar.
    moet je niet hier zijn hoor.
    in ons koude kleine landje.
    maar het komt wel goed met het weer toch.
    gewoon positief blijven toch.

    oke nu heb je weer nieuwe vrienden er bij gekregen.
    vind ik wel heel leuk voor jou.
    ik denk dat ireen er weer een keer terug zal gaan.
    zo lekker daar in dubai.
    nou ireen ga maar noch even lekker genieten hoor.
    wand heb je wel verdiend meisje.

    en dan noch een maandje werken en dan.
    joepie naar zuid-amerika toe.
    even ook daar lekker genieten.
    samen met je harts vriendin miranda.
    nou ireen het is je gegund hoor.

    oke ireen ik wens je een hele goede terug rijs.
    naar ons koude landje hahaha.

    en ik zie je wel weer op het werk.

    heel veel zonnige groetjes van je syber vriend en lees ven roland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Welkom allemaal op mijn site waarop ik jullie de komende tijd mee zal nemen in mijn beleving, een stukje van de wereld te verkennen. Zoals jullie weten ga ik eerst naar Afrika (Botswana, Namibie en Zuid Afrika) en daarna naar Azie (Laos, Cambodja, Vietnam en Nepal). Backpacken... Jullie kennen me, dus met het woord backpacken in combinatie met mij snappen jullie meteen de titel van mijn site ;-) Doel van mijn reis is dan ook: overleven hahaha oh en buiten dat, ook nog graag genieten, ervaren en beleven! Ik ga mijn best doen om jullie mee te nemen op mijn reis met verhalen en foto's en zou het leuk vinden als jullie mij op de hoogte houden van wat er speelt in ons kikker-die-graag-kaas-lust landje. Dikke kus Ireen

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 1080
Totaal aantal bezoekers 102283

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 08 Mei 2015

Sri Lanka back again!

08 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Incredible India... I'm back...

29 Juni 2013 - 30 Augustus 2013

Een andere afslag met een nieuw avontuur

09 Mei 2013 - 20 Mei 2013

Dubai

22 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Midden Amerika

15 Januari 2012 - 10 Februari 2012

nieuw avontuur namaste!

06 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

Mallorca lekker chillen

25 Februari 2011 - 03 April 2011

Afmaken waaraan ik begonnen ben

26 September 2010 - 15 December 2010

backpacken op hoge hakken

Landen bezocht: