2e deel Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Irene Bode - WaarBenJij.nu 2e deel Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Irene Bode - WaarBenJij.nu

2e deel Luang Prabang

Door: irenedebode

Blijf op de hoogte en volg Irene

12 Oktober 2010 | Laos, Luang Prabang

Goed, iets later dan gepland maar daar ben ik dan weer! We zijn dus direct doorgereden naar de tempel Wat Xieng Thong en hebben even op de trappen gewacht, want Miranda had begrepen dat we vanaf 17.00 gratis naar binnen konden. Dat bleek toen we om 17.02 daar stonden natuurlijk ineens 17.30 te zijn... dus toch maar betaald. Laos mensen zijn super vriendelijk, willen helpen, zijn heel preuts en beleefd maar onder dat zitten gewoon ook echt achterbakse mensen zeg. We worden echt bedrogen/afgezet bij het leven elke keer. Het gaat niet om veel geld, maar toch... En maar blijven lachen... Goed, dus toch moeten betalen uiteraard, want je gaat niet weer een half uur op straat zitten wachten en daar konden we de tempel binnen. Hij bestond uit meerdere gebouwen en in het 'hoofdgebouw' kwamen de monnikken samen om te zingen en bidden voor de Buddha. Deze tempel was bekend om de mozaiek stenen olifantenkop aan de zijkant van het hoofdgebouw. We hebben daar een tijdje rondgelopen en Miranda is ook bij de monnikken gaan zitten onder het zingen. Het was wel een prachtige tempel om te zien. Uiteraard had ik ook oog voor de spelende kindertjes bij de tempel, want daar ben ik natuurlijk gek op en heb even een praatje gemaakt met 1 van de monnikken die te laat was voor het bidden. Monnikken zijn heel erg eager om engels te leren, dus bespringen je zo ongeveer als ze denken dat je een toerist bent die ze engels kan leren hahaha Na de tempel gingen we op zoek naar het Tum Tum Bamboo restaurant waar die Laos jongen uit Luang Nam Tha ons over verteld had (waar hij had gewerkt en waar we zijn naam zouden noemen). Na lang zoeken, uiteindelijk gevonden. Het zag er van binnen mooi uit, maar de prijzen waren er ook naar... We kregen er wel heerlijk eten, live gepingel van 2 mannetjes en een dank je wel van herkenning voor terug dat we de naam genoemd hadden van die ene jongen. Het was een leuke avond. Onder het eten hadden we besloten wat we de volgende dag wilden doen en al snel kwamen we op de grotten uit. Na het eten zijn Miranda en ik samen nog wat gaan drinken.

De volgende morgen zijn Miran en ik over de markt gaan struinen. We hebben aan een straattentje een broodje gekocht en een heerlijk mixed fruit shake en zijn gewoon een beetje rond gaan wandelen. Op een gegeven moment hoorden we geschreeuw en gelach en toen bleek dat er veel kinderen samen aan het voetballen waren. We vroegen ons af of die kinderen niet naar school hoeven en later in Vang Vieng vertelde een local ons dat kinderen alleen school hebben van ma t/m vrijdag maar niet in het regenseizoen... Dat is zeker 4 maanden! In de grote rieten kooi op de foto's zie je dat er hanen in zitten, voor de verkoop. verder hadden ze op de markt vooral alleen maar eten en kruiden. Wederom Dewa zal jij je daar zeker thuis hebben gevoeld! ;-) Uiteindelijk kwamen we uit bij een kleine en een grotere tempel op een heuvel. Miranda heeft bij de kleine tempel een offertje gebracht met bloemen en wierook branden. De kleine rieten mandjes zitten trouwens kleine vogeltjes ingevangen (ook om te offeren!). Dat sloegen we maar even over. Er stond ook een tempel helemaal in de 'steigers' hahaha dat zijn dus gewoon houten stokken. Jemig, daar zou ik echt niemand op sturen om werk te doen hoor!

Na onze ochtend wandeling hadden we met Mike afgesproken bij het bakkertje om met 'ons tuktuk mannetje' naar de grotten te gaan. Pak ou caves. Jeetje dat was een partij interessant! NOT! We moesten eerst met de taxi er naartoe. Halverwege (bloedheet en echt een stenig rot stuk om te rijden in een stalen tuktuk) stopte hij bij whiskey village... Ja, want ik had gezegd dat ik van whiskey hield hahaha Nou daar hoefden we verder niet te stoppen zeiden we, maar het tuktuk mannetje wilde eigenlijk gewoon gezelschap voorin bij hem. Dus zei Mike heel blij, come on it's your puppy hahaha (omdat ik al een chit chat gemaakt had vorige keer natuurlijk) en dus ging ik voorin zitten bij hem. Hij bleek Pheng te heten en we hebben over van alles gepraat. Natuurlijk wilde hij weten of ik getrouwd was, hoeveel kinderen ik wilde en vond ie me beautifull met mijn 'witte huid'(eh moet ik daar trots op zijn, was liever al een beetje bruin geworden!) en wilde hij met ons naar de disco die avond om te drinken en dansen (hij vertelde dat ie wel 2 a 3 bierflessen op kon drinken! Voordat ie dronken en ziek werd... schattig...). Maargoed buiten die versierpogingen, heb ik hem nog engelse woorden geleerd en hebben we wel leuk gepraat over van alles en nog wat. Hij had ook al besloten dat Miranda en Mike een leuk koppel waren en vroeg wanneer de wedding was hahahaha Hilarisch. Hier in Laos kunnen jongens en meisjes niets samen ondernemen namelijk, want anders zijn ze een koppel en dan volgt er een wedding... Ja... heel logisch... Goed, na de tuktuk rit die duur was en lang, kwamen we dan bij de grotten aan, maar eerst moesten we nog de rivier oversteken. Tsja dat hadden ze even niet gemeld, weer betalen natuurlijk (je kan niet weigeren, want je gaat natuurlijk ook niet meer terug) en daarna de grotten. Die waren pas teleurstellend! Je kon er niet eens in! Het was gewoon een hele grote rotzooi met hele en half kapotte boeddha beeldjes opgezet in een grotmond en natuurlijk moest je daar weer voor betalen en wilden ze ook nog dat je een offertje ging doen tegen betaling. Nou eh... even nadenken... no thank you! Vervolgens de hele weg natuurlijk weer terug. Bij het guesthouse aangekomen waren we natuurlijk heel teleurgesteld. Er was nog een waterval waar we gister niet voor gekozen hadden en Mike en ik wilden graag die waterval alsnog zien, maar Miranda had nog steeds enorme rugpijn en was er klaar mee. Zij wilde een massage. Dus we zijn opgesplitst. Mike en ik vroegen aan Pheng of hij ons naar de waterval wilde brengen en Miran nam lekker haar massage. Het zou een rit van een half uur zijn, dus prima. Toen we daar aankwamen, ging Pheng opeens met ons mee want we moesten wederom een boottochtje maken om er aan te komen (zelfde hoeveelheid geld, maar echt een boottochtje dit keer) en daarna ging hij ook echt met ons het park in ipv dat hij op ons ging wachten. Hij wilde gaan zwemmen zei hij. Okay prima, gezellig. We liepen naar de waterval toe en hebben prachtige foto's gemaakt. Eerst kwamen we een olifant tegen, geketend aan een boom. Hij (zie zijn vijfde poot op de foto's ;-)) was erg actief en lifte hele boomstammen op. Er was aan het einde van de bruggetjes aan de linkerkant een pad, maar Pheng zei dat we daar niet heen moesten gaan, want dat zou naar een boerderij ofzo gaan. Jammer, want zonder hem hadden we natuurlijk stiekem dat half begroeide pad opgegaan! Hij wilde alleen gaan zwemmen als Mike ook ging zwemmen, maar die had geen zin in een natte broek. Pheng was opeens dikke vrienden met Mike vanaf het moment dat we de tuktuk uitgestapt waren. In het bootje had hij de hele tijd zitten praten met Mike met zijn hand op de schouder van Mike of op zijn dijbeen (teken van vriendschap bij de Laos mensen), waar Mike natuurlijk niet zo blij mee was hahaha Beetje ongemakkelijk... Bij de watervallen kwam Mike niet meer van hem af, wat mij de gelegenheid gaf om mooie foto's te maken :-) Pheng heeft zelfs daar zijn emailadres en telefoonnummer gegeven hahaha Dus hij wilde mij trouwen, maar Mike als minnaar ofzo? haha grappie. Achteraf blij dat we zo'n indruk op hem gemaakt hebben, maar dat vertel ik in het volgende verhaal!

Dikke kus! PS nancy, hoe gaat het met je huisverkoop en Chris en Laura; hebben jullie al een huisje? Chantal sterkte met je moeder!Dewa hoe is het op werk? Pap hoe is Suriname? heb je al slippers voor me gekocht? Bianca hoe is het met je buik en de kleine man in spe? Tim hoe gaat het op je nieuwe werk en Bianca B heb je al een baan? Hoest met Gijs? Reinier en klaasje hoe gaat het? Met Irma? Jorine heb je al een nieuwe baan? Thijssie wanneer kom je Cambodja binnen? Jans hoe gaat het met je? Ben & Coby hoe gaat het en met de poepies? Mis Puk en Sammy zo!

Liefs

  • 12 Oktober 2010 - 13:36

    Dewa:

    Ireen, ik zou graag alle verhalen van je in een boekvorm willen lezen. Wel als je in NL bent mag je een weekend lang alle verhalen nogeen keer vertellen.
    Ik zit nu ook in Suriname en jah bouw van huis gaat wat gestaagd door. We moeten de keuken nog installeren en voor we dat kunnen doen moet de electriciteit eerst goedgekeurd worden. Dat gebeurd donderdag aanstaande. Voor je slippers zijn we gister geweest en zilver hebben ze niet. Als je andere kleur wilt dan kan dat wel. En wel in een ander model maar van dezelfde merk. Geniet ze Ireen.

  • 12 Oktober 2010 - 13:49

    Ferry:

    Hey Irene, weer een leuk verhaal. Blijft water wat leuk is natuurlijk.Wat je slippers betreft zijn we naar dezelfde winkel geweest. Hebben nu geen zilverkleurige, misschien aan het eind van de maand. Ben benieuwd. Hebben wel ongeveer dezelfde in het zwart.Zal ik die dan nemen als ze de zilverkleuringe niet krijgen? Ben benieuwd naar het vervolg van je belevingen in Laos. Kus Ferry

  • 12 Oktober 2010 - 15:15

    Nancy:

    Hai lieverd,
    Het is weer een superleuk verhaal om te lezen,volgens mij heb je echt je roeping gemist hoor ;-)
    Met m'n huisverkoop schiet het nog niet echt op.Afgelopen zaterdag heb ik openhuizendag gehad,maar er is niemand op komen dagen dus dat doen we ook niet meer.
    We duimen gewoon lekker verder toch.
    Kusss van mij

  • 13 Oktober 2010 - 14:19

    Ireen:

    Ha Dewa en papa,

    Jammer dat ze geen zilver hebben. Je kunt die andere inderdaad prima meenemen hoor als het ongeveer het zelfde is. Liever in een lichte kleur (wit of zilver of goud ofzo). Kijk maar... Fijn dat je huis doorloopt maar het gaat dus niet zo snel als gepland? Sterkte en dikke kus aan allebei!

  • 13 Oktober 2010 - 18:59

    Caatje:

    He Meis,

    je maakt wel genoeg mee hoor! echt cool!

    Met ons gaat het prima, Gijs rolt zich inmiddels al om en probeert zn eigen voeten op te eten, afijn hij steekt zn tenen dus in zn mond hihi.

    Tim heeft t helemaal naar zn zin bij Sanquin en ik heb vandaag 3de gesprek gehad bij Nuon.... dusss op hoop van zegen!

    Ik zou zeggen, GENIET! en ik blijf fijn je verhalen lezen, dus blijf jij maar fijn tikken ;-)

    Dikke kus van ons 3tjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Welkom allemaal op mijn site waarop ik jullie de komende tijd mee zal nemen in mijn beleving, een stukje van de wereld te verkennen. Zoals jullie weten ga ik eerst naar Afrika (Botswana, Namibie en Zuid Afrika) en daarna naar Azie (Laos, Cambodja, Vietnam en Nepal). Backpacken... Jullie kennen me, dus met het woord backpacken in combinatie met mij snappen jullie meteen de titel van mijn site ;-) Doel van mijn reis is dan ook: overleven hahaha oh en buiten dat, ook nog graag genieten, ervaren en beleven! Ik ga mijn best doen om jullie mee te nemen op mijn reis met verhalen en foto's en zou het leuk vinden als jullie mij op de hoogte houden van wat er speelt in ons kikker-die-graag-kaas-lust landje. Dikke kus Ireen

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 102009

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 08 Mei 2015

Sri Lanka back again!

08 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Incredible India... I'm back...

29 Juni 2013 - 30 Augustus 2013

Een andere afslag met een nieuw avontuur

09 Mei 2013 - 20 Mei 2013

Dubai

22 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Midden Amerika

15 Januari 2012 - 10 Februari 2012

nieuw avontuur namaste!

06 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

Mallorca lekker chillen

25 Februari 2011 - 03 April 2011

Afmaken waaraan ik begonnen ben

26 September 2010 - 15 December 2010

backpacken op hoge hakken

Landen bezocht: