Shivarati: smokey smokey en Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Irene Bode - WaarBenJij.nu Shivarati: smokey smokey en Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Irene Bode - WaarBenJij.nu

Shivarati: smokey smokey en Pokhara

Door: irenedebode

Blijf op de hoogte en volg Irene

07 Maart 2011 | Nepal, Pokhara

Ha lieve allemaal daar ben ik dan weer. Dank jullie wel voor de lieve berichten. Op 1 of andere manier ontvang ik geen smsen vanuit NL, dus wees niet boos als ik niet reageer. Ik heb ontdekt dat jullie mijn smsen wel krijgen, maar ik die van jullie niet. Dus don't waste your money and stuur me maar een email of een bericht op deze site...

Maar dan nu: ik ben momenteel in Pokhara. In Kathmandu heb ik een aantal lijntjes gevolgd om vrijwilligerswerk te krijgen maar dat is helaas op niets uitgelopen. Nadat ik iedereen weer gezien had in Kathmandu, verveelde ik me daar en ben dus naar Pokhara gegaan (west). Ik zal bij het begin beginnen... Na mijn laatste verhaal ben ik weer ziek geworden. Misselijk, flauw en buikpijn... niet weer... Achteraf gezien denk ik dat het vooral te maken had met wennen... Ik had een paar nachten niet goed geslapen door de herrie op straat; ander eten en omgeving... etc. Ik heb zelfs een hele dag ziek op bed gelegen!

Met Shivarati ben ik naar een klein dorpje gegaan buiten Kathmandu om de echte nepalese sfeer op te snuiven. Onderweg werden we vaak staande gehouden door kinderen met een touw over de straat of het pad. Om door te kunnen rijden wilden ze wat kleingeld hebben om snoep en zo te kunnen kopen. Dat gebeurt alleen op Shivarati. Shivarati is een landelijke feestdag: de verjaardag van Shiva; de oppergod van het hindoeisme. Ik was al erg benieuwd wat dit festival met zich mee zou brengen en 's ochtends (voor mijn vertrek naar het dorpje) werd er al een tipje van de sluier voor me opgelicht toen de hoteleigenaar me vroeg...'did you allready smoke today?' Eh... huh? Om 10.00 in de morgen? Oh... you mean hash/ wiet? Jep... Eh nee? Ik blow niet... 'Maar het is Shivarati!! Dan hoort dat!' oh.... Ik heb Ashok en Tashi gevolgd toen ze hun ceremonie deden voor Shiva. Ze kochten melk en goten dit uit over een beeldje van Shiva. Daarna staken ze een heel pak wierook aan en daarmee liepen ze 3 rondjes om het druipende geheel; altijd linksom... Na wat mantra's/ gebeden gepreveld te hebben en buigingen, werd de wierook in een pot met aarde bij het beeld gestoken en druppelden ze wat van de melk in hun mond en in het haar. Daarna was het klaar. Normaal gaat dus iedereen naar Pashupatinath (de tempel en crematieplaats) om daar de hele dag wiet te roken, te kletsen met elkaar en te bidden, maar ik ging naar het dorpje...

Het dorpje was leuk (ben even de naam vergeten). Heb gegeten in een lokaal winkeltje; Dal Baht en heb een watermolen zijn werk zien doen om graan te vermalen. Ook heb ik een geit onthoofd zien worden en natuurlijk overal om me heen mensen stoned zien zijn hahaha Bij terugkomst ben ik naar de broer van ashok gegaan om Shivarati te vieren. Met Shivarati zijn de hindoes vegetarisch en de meesten vasten zelfs die dag. Wij hebben 's avonds gewoon Dal Baht gegeten; veg. Daarna was het dus smokey smokey geblazen, drinken en kletsen... Wees niet bang, ik heb geen space cake of hash/wiet aangeraakt. Wel een beetje apart natuurlijk als Nederlander zijnde, maar 'no thank you!' Ik reis nu toch alleen he... Moet een beetje oppassen... ;-)

In Pokhara ben ik direct naar hetzelfde guesthouse gegaan waar ik met Miranda al eerder was geweest na de trekking vorige keer: Nepali Guesthouse. Het is uit het centrum, lekker rustig en aan het Phewa Tal (enorm meer). Ook daar herkenden ze me nog en kreeg ik een kamer, met tv en zelfs hier heb ik een dvd-speler weten te regelen ;-) hihi Vorige keer hebben Miranda en ik niets gezien van Pokhara en omstreken en ik wilde dit dus bekijken. Bovendien is het hier veel mooier weer dan in Kathmandu! Overdag zo rond de 25 graden, heerlijk! Natuurlijk ging het een paar uur nadat ik arriveerde regenen, maar dat was gelukkig alleen de aankomstdag. In Pokhara zelf heb ik nu al veel gezien en gedaan. De stad is pas door toerisme ontdekt in de jaren 70 door hippies en vanaf toen in 10 jaar tijd uitgegroeid tot de 2e meest toeristische stad in nepal. Er is hier veel minder vervuiling, minder chaotisch verkeer en meer natuur. Ik ben er daarom ook meteen op uit getrokken. Je hebt hier een hoop grotten. Ik ben in de Mahendra cave geweest, een grote grot met een nauwe uitgang aan het einde waar ik me door moest wringen. In het hart van de grot was een klein meertje en het geheel werd verlicht door een rotsspleet waardoor je precies een boom kon zien. Ik heb geprobeerd het op de foto te zetten... In de bat cave had ik een licht nodig om de duizenden vleermuizen te onderscheiden die daar aan het plafond hingen. Wat een gaaf gezicht! Ook wel een beetje spooky; wat als ze schrikken en opstuiven?! Ook ben ik geweest bij Devi's falls. Een waterval die uitkomt in de Gupeteshwor cave waar een beeld gevonden is van Shiva. Je mag hier geen foto's maken. Ht was klammig warm in de grot, dat maak je niet zo snel mee in een grot.

Natuurlijk heb ik niet alleen rondgedarteld in spooky caves. Ik heb de Bindhya Basini Temple bezocht op de top van een berg. Om daar te komen zijn we door een stuk oud Pokhara gereden met een oude Newari stijl: half steen, half houten huisjes met leuke houten bewerkte balkonnetjes die net uit de middeleeuwen lijken te komen. Uit de ramen hangen bont gekleurd geklede Newari kinderen met fijne gezichten en de meiden met rood gestifte lippen. De tempel is in de 17e eeuw gevonden en is opgezet voor Durga, de incarnatie van Parvatie (de vrouw van Shiva). Vanaf de berg had je een leuk uitzicht in de nauwe bedrijvige straat waar kooplui van alles aan de man wilden brengen. Naast de tempel ben ik nog naar de Seti River Gorge geweest. De Seti rivier snijdt dwars door Pokhara en heeft en prachtige spleet groen bebost. Seti betekent wit. Het water heeft een witte kleur en als je wat water in een emmertje opvist, is het enorm helder. De nepalesen drinken dit water. Hier werd ik aangehouden door een stokoud verschrompeld nepaleesje die daar zijn zegeningen gaf voor een klein bedrag. Ik heb hem zijn gang laten gaan (zegening gaat gepaard met een streep rode verf op mijn voorhoofd) en toen hij ontdekte dat ik uit NL kom, kwamen allemaal foto's te voorschijn van hollanders die hem of geld gegeven hadden of iets anders voor hem betekent hadden (zoals een dak maken van golfplaten voor zijn huisje). Ik heb zijn adres gekregen (geen idee waar ik het voor nodig heb?!) en wat gechitchat.


Ik heb het hier heerlijk naar mijn zin! Ben al weer helemaal ingeburgerd haha Ik eet uit mijn hand, alleen nepalese gerechten met elke avond Dal Baht, ik heb alweer nachtmerries in het verkeer meegemaakt, roggel op de grond (ben verkouden), snuif de verrukkelijke pikzwarte uitlaatgaswolken in, luister de hele dag (gedwongen door guesthouse, taxi, straatmuziek, etc.) naar nepalees gepingel wat ze muziek noemen, geniet van de donkere momenten als er 16 uur per dag powercut is en probeer met mijn vloeiende nepalees me een weg te vinden ;-) hihi ben benieuwd wat ik nog allemaal mag meemaken! Veel liefs aan iedereen en Wilma en Patricia J. nog van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag! Dikke kus aan iederen liefs!

PS Probeer volgende keer foto's erop te zetten!


  • 07 Maart 2011 - 13:49

    Ferry:

    Goed dat je verdergetrokken bent. Vrijwilligerswerk komt op je pad en lukt dat niet dan is dat jammer. Volgende keer. Geniet van wat je ziet en hoor graag van je.
    Groetjes Ferry

  • 07 Maart 2011 - 16:42

    Wilma :

    Als eerst bedankt voor je felicitatie, super lief dat je in je enerverende reis toch nog aan het thuisfront denkt, wat ben je toch een tof wijf hahahaha! Wij zijn blij dat je na een paar dagen ziek zijn je reis met veel plezier kan voort zetten.
    Heerlijk om je verslag te lezen, we kijken nu al uit naar je foto"s . Dikke knuffel van de Dorkonijntjes

  • 07 Maart 2011 - 17:48

    Dewa:

    In NL zal het niet meer kerrie kip worden maar dal Bhat en met je handen eten. Jij bent helemaal ingeburgerd zo te zien. Leuk om weer zo`n leuke ervaring van je te lezen.
    Liefs en dikke knuffel

  • 07 Maart 2011 - 18:21

    Greetje En Dick:

    Dag lieve schat, je wordt wel de Nederlandse Nepal-expert geloof ik. Fijn dat je je belevenissen zo uitgebreid voor ons beschrijft, zodat we echt met je mee kunnen leven. We hopen dat je nog veel mooie en interessante dingen mag zien; dikke dikke knuffel xxx mama xxx en gr. van Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Welkom allemaal op mijn site waarop ik jullie de komende tijd mee zal nemen in mijn beleving, een stukje van de wereld te verkennen. Zoals jullie weten ga ik eerst naar Afrika (Botswana, Namibie en Zuid Afrika) en daarna naar Azie (Laos, Cambodja, Vietnam en Nepal). Backpacken... Jullie kennen me, dus met het woord backpacken in combinatie met mij snappen jullie meteen de titel van mijn site ;-) Doel van mijn reis is dan ook: overleven hahaha oh en buiten dat, ook nog graag genieten, ervaren en beleven! Ik ga mijn best doen om jullie mee te nemen op mijn reis met verhalen en foto's en zou het leuk vinden als jullie mij op de hoogte houden van wat er speelt in ons kikker-die-graag-kaas-lust landje. Dikke kus Ireen

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 102021

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 08 Mei 2015

Sri Lanka back again!

08 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Incredible India... I'm back...

29 Juni 2013 - 30 Augustus 2013

Een andere afslag met een nieuw avontuur

09 Mei 2013 - 20 Mei 2013

Dubai

22 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Midden Amerika

15 Januari 2012 - 10 Februari 2012

nieuw avontuur namaste!

06 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

Mallorca lekker chillen

25 Februari 2011 - 03 April 2011

Afmaken waaraan ik begonnen ben

26 September 2010 - 15 December 2010

backpacken op hoge hakken

Landen bezocht: