Ongeluk en een nachtmerrie - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Irene Bode - WaarBenJij.nu Ongeluk en een nachtmerrie - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Irene Bode - WaarBenJij.nu

Ongeluk en een nachtmerrie

Door: irenedebode

Blijf op de hoogte en volg Irene

06 November 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Daar ben ik weer! Miranda en ik hadden besloten nog een dagje in Ban Lung te blijven om de laatste 2 watervallen te zien en het meer nog een keer bij daglicht, dus gingen we vandaag zelf op pad met een brommertje. Andrew zou vandaag naar Phnom Pehn gaan, dus die zouden we gelukkig niet meer tegenkomen ;-) Miranda had al eerder gereden en het enige waar ze even aan moest wennen was dat het een schakelbrommertje was. Ze deed het eigenlijk prima en ik zat lekker achterop. We koersden naar de watervallen. Onderweg merkten we dat de weg zeer slecht begaanbaar was. Heel erg glad doordat het al een paar dagen regende in de nacht en ochtend en veel gaten, kuilen en stenen. Vooral het gladde was lastig en ook eng. We kwamen langs enorme rubberplantages (zie de foto's met de bomen met witte zakjes eraan). Dat was heel intrigerend om te zien. Ze maken soort touwtjes aan de bomen met zakjes waar ze dus dat vocht in opvangen en dat bij elke boom, totdat deze helemaal 'uitgemolken' is. Heel apart. De eerste waterval was geweldig! Je kon met een loopbrug er langs lopen en hij was erg mooi. Miranda is naar beneden geklommen om ook het water in te gaan aan de voet van de waterval. Het water was uiteraard koud, maar het was wel erg leuk om daar een beetje te klimmen en te klauteren. Zie mijn mooie, flatteuse foto van mijn kont hahaha Na een tijdje zijn we door gegaan naar de 2e waterval. Hier werd het pad nog veel slechter en na een tijdje zijn we dan ook onderuit gegaan. Gelukkig had ik mijn benen wijd (zoals ik de locals had zien doen als ze over een glad stuk gingen om hun evenwicht te bewaren en te kunnen corrigeren) en gingen we heel zachtjes, zodat ik me niet echt verwond heb. Als ik gewoon op die brommer had gezeten zonder benen wijd, had ik onder de uitlaat gelegen... Miranda had wel flink haar enkel verzwikt en had enorm veel pijn. Tsja, dan sta je daar... en nu? Eerst hebben we die brommer aan de kant gesleept (ging voor geen meter, want alles zat onder de blubber en dan blijf je wegglijden op je slippertjes) en daarna Miranda verbonden (gelukkig heb ik altijd ehbo kit bij me :-)). Miranda had veel pijn, maar kon er wel op staan en een beetje lopen. Ze kon alleen niet draaien. We hadden het vermoeden dat het dan niet gebroken was en we moesten toch verder, dus toen is die bikkel weer gewoon op de brommer gestapt! Met die enkel zijn we nog wel naar de 2e waterval gegaan, want we waren er bijna maar die was nogal teleurstellend en er waren Denge muggen (groter dan normaal, zwart/wit gestreept... nee geen zebra's hahaha) dus zijn we maar snel weer teruggegaan. Ja, toen werd het lastig, want we wisten natuurlijk hoe lang en wat voor weg we te gaan hadden. Maargoed, we moesten wel... Onderweg zijn we nog kindertjes tegengekomen die natuurlijk allemaal high five wilden doen en 'hello' riepen. We hebben ze ballonnen gegeven en dat vonden ze helemaal geweldig hahaha Echt leuk die blije kinder gezichtjes, met zoiets simpels! Dat is dan weer het mooie en vertederende van het hele arme Oost Cambodja. We hebben hele stukken gelopen, wanneer we het niet aandurfden om te rijden en het was best pittig met zo'n zware brommer als je die als ballast hebt ipv vervoermiddel! Halverwege kwam er een auto aan en toen we opzij gingen en aan de kant van de weg stonden, stopte de auto en vroeg de man wat er aan de hand was. Miranda beeldde uit dat we het eng vonden en voordat we het wisten zat Miranda in de auto bij een andere man en zat ik achter de brommer bij die eerste man. Op naar Ban Lung! Ze konden geen woord Engels, maar hulp boden ze in ieder geval! Uiteindelijk bleek het nog een super lang stuk te zijn en heb ik doodsangsten gehad achterop dat brommertje bij die man. Hij ging heel hard over al die kuilen, stenen en gladde stukken en slipte hier en daar maar corrigeerde goed. Ik heb zelfs op een vreselijk stukje mijn ogen maar dichtgedaan en me overgegeven want anders werkt het niet als je tegen gaat werken (toch alexander? met je motorexperience?) Alexander heeft me regelmatig uitgelegd dat je mee moet veren en niet tegen moet werken, dus deed ik dat maar (hoe eng ook!). Miran hield haar hart vast achter in die auto, hahaha Maar we hebben het gehaald en ze hebben ons netjes afgezet in het dorpje. Super aardig! We zijn direct teruggegaan naar ons guesthouse om ijs voor Miranda te halen en zijn niet meer naar het meer gegaan. We moesten wel nieuwe spiegels betalen, want er zat een barst in de spiegel maar het was maar 2 dollar. De volgende dag zouden we vertrekken naar Phnom Pehn en daar zou Miran naar een dokter ofzo kunnen. Nu maar even rusten. De vorige dag hadden we begrepen dat de bustickets naar Phnom Pehn 6 dollar pp zouden zijn, dus die wilden we nu even kopen en daarna lekker eten en vroeg naar bed. Dus 2 tickets a.j.b. voor 12 dollar... Eh, nee dat kan niet hoor. Die zijn 7 dollar pp. Huh?!? Gister waren ze 6 dollar?! Ja, maar gister was gister en vandaag is vandaag! Wat is dat nou weer voor logica? Okay, dan ging het meisje van ons guesthouse wel even bellen met de grote baas van de busmaatschappij.. En ja hoor, de tickets waren 1 dollar pp duurder in het hele dorp! en weet je waarom? Omdat er net een bus vol toeristen aangekomen was in Ban Lung! Omzet! hahaha ja, ik kon er wel een beetje om grinneken. Maar er was een restaurantje ' dutch couple' met een Nederlandse eigenaar en we wisten dat hij ons gister ook 6 dollar had toegezegd en dat hij nu de stad uit was. Dus wilde ik het daar nog even proberen bij het meisje wat er bediende. En ja hoor, inderdaad 6 dollar pp net als gister zei ze. Toen ze uiteindelijk de tickets ging bestellen bij de busmaatschappij hebben we haar wel lang horen discussieren en ze liet ons ook wel weten dat de pick up nu op hun kosten was, maargoed... prima, we hadden er ook al 2 x gegeten... 6 dollar! joepie! Zoiets voelt dan echt als een overwinning op een heel dorpskartel hahahaha ;-) Daarna zijn we vroeg naar bed gegaan, want de volgende ochtend zouden we al om 6.00 opgehaald worden!

Midden in de nacht werd ik opeens wakker van een enorme oerkreet en een Miranda die uit haar bed sprong en een soort hilarisch huppeldansje maakte... Ik vroeg of ze aan het dromen was, maar ze gilde dat er een kakkerlak op haar rug liep. Eh jahoor, natuurlijk.... Maar ze wees naar haar bed en daar kroop een enorme grote zwarte schaduw langzaam richting haar kussen. Ik dacht direct: dat is geen kakkerlak, daarvoor beweegt dat ding te langzaam en is de schaduw te groot! Maar als ik het licht aandoe en ze ziet dat het een spin is, dan freakt ze helemaal uit! Dus ik vroeg of ik het licht aan moest doen en dat het ook iets anders kon zijn (beetje voorbereiden...). Het licht ging aan en... het was inderdaad een mega kakkerlak. Vast al een beetje ziek ofzo, want hij strompelde een beetje. Het beest is uiteindelijk op zijn dooie akkertje de hele kamer rondgelopen op de muur om vervolgens in een hoek van de badkamerdeur de badkamer binnen te gaan. Ons als versteend in die kamer het nakijken te geven. Toen hij de badkamer in ging, heb ik hem horen vallen van boven naar beneden. Tsja, en nu? We hadden nog 2 uur slaap te gaan... We hebben besloten om met het licht aan toch maar weer te gaan slapen. Miranda heeft uiteindelijk helemaal niet meer geslapen, want ze had veel pijn en natuurlijk erg geschrokken. Toen ik wilde douchen vond ik de kakkerlak op zijn rug op de badkamervloer. Hij was niet meer in staat geweest om zich om te draaien en was dood. Nou dat was weer een heel avontuur! We hebben snel onze spulletjes gepakt en achterop de 'taxi-motorbikes' naar het 'busstation' gebracht. daar stond onze bus! Een enorm oud ding, maar het zou ons naar Phnom Pehn brengen! hahaha Onderweg is het ding inderdaad stuk gegaan. De vering was doorgebroken ofzo. Dit hebben ze met zijn drieen gemaakt door er een verroest stuk ijzer tussen te stoppen en een autoband in reepjes te snijden en dat er omheen te binden om het vast te houden. Zeer intrigerend! hahaha 3 mannetjes onder die bus met hun nette kleertjes, onder de modder en ons verzekerend dat het allemaal wel goed zou komen. Geen probleem, we komen op tijd aan hoor ;-) En jahoor dat deden we, zelfs een half uur te vroeg! Omdat de buschauffeur zo hard heeft gereden, al toeterend en iedereen van de weg af rijdend! But we made it! ;-) Daar waren we Phnom Penh!

  • 06 November 2010 - 09:40

    Patricia Geurtsen:

    Lieverd...

    Met een heerlijk warm kopje thee op de bank en laptop op schoot zit ik al jouw bizarre maar leuke verhalen te lezen.

    "Leuke" manier van kennismaking met de lokale natuur, haha!

    Ik hoop voor Miranda dat het al wat beter gaat met haar enkel?

    Heel veel liefs Patricia

  • 06 November 2010 - 18:36

    Ben En Coby:

    nou nou wel uitkijken jullie twee het wordt steeds gevaarlijker.

    met puck en sammy naar de arts geweest het zijn nog gezellige dikkerds prik gehad en supergezond.

  • 07 November 2010 - 10:49

    Ferry:

    Die kakkerlakken kun je toch ook frituren??? Heb je ze al een geprobeert in Thailand? Ja brommertjes slippen als je langzaam rijd, als je hard gaat heb je er minder last van maar....als je onderuit gaat val je wel harder natuurlijk. Maar goed kijken wat het beste is natuurlijk. Op naar de hoofdstad zullen we maar zeggen. Hoe gaat het met Miranda haar rug, been, nek enz. mmm een goede massage lijkt me wel een goed idee voor haar. Groetjes en kus. Ferry

  • 08 November 2010 - 10:03

    Nathalie:

    Hey Ireen,

    wat een avonturen allemaal zeg..

    x

  • 09 November 2010 - 11:58

    Chantal:

    My God, wat een avonturen weer! En Ireen wat kan je leuk schrijven en helaas ook zo beeldend, ;-) haha, voelde die kakkerlak helemaal over mijn rug kruipen, jakkkk!! Hoe is het met Miran haar enkel, hoop beter. Goede reis verder weer en lekker genieten ondanks alle ongemakken. Kus, tal

  • 09 November 2010 - 12:32

    Irene De Bode:

    Ha Allemaal met Miranda haar enkel gaat het beter, we gaan morgen trekken in het Anapurna gebergte in nepal! Dus ben ik even uit de lucht. kus Ireen

  • 09 November 2010 - 19:25

    Linda:

    Hoi Meisjes!
    Ik heb nog niet alle verhalen kunnen lezen, maar ik beloof je dat snel in te halen! Het zijn ook flinke lappen tekst! ;-) Fijn om te lezen dat het enigzins lukt om op slippers door de bush te komen!
    Take care!

    Liefs,

    linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Welkom allemaal op mijn site waarop ik jullie de komende tijd mee zal nemen in mijn beleving, een stukje van de wereld te verkennen. Zoals jullie weten ga ik eerst naar Afrika (Botswana, Namibie en Zuid Afrika) en daarna naar Azie (Laos, Cambodja, Vietnam en Nepal). Backpacken... Jullie kennen me, dus met het woord backpacken in combinatie met mij snappen jullie meteen de titel van mijn site ;-) Doel van mijn reis is dan ook: overleven hahaha oh en buiten dat, ook nog graag genieten, ervaren en beleven! Ik ga mijn best doen om jullie mee te nemen op mijn reis met verhalen en foto's en zou het leuk vinden als jullie mij op de hoogte houden van wat er speelt in ons kikker-die-graag-kaas-lust landje. Dikke kus Ireen

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 102200

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 08 Mei 2015

Sri Lanka back again!

08 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Incredible India... I'm back...

29 Juni 2013 - 30 Augustus 2013

Een andere afslag met een nieuw avontuur

09 Mei 2013 - 20 Mei 2013

Dubai

22 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Midden Amerika

15 Januari 2012 - 10 Februari 2012

nieuw avontuur namaste!

06 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

Mallorca lekker chillen

25 Februari 2011 - 03 April 2011

Afmaken waaraan ik begonnen ben

26 September 2010 - 15 December 2010

backpacken op hoge hakken

Landen bezocht: