geweldige afsluiting van het avontuur - Reisverslag uit Kochi, India van Irene Bode - WaarBenJij.nu geweldige afsluiting van het avontuur - Reisverslag uit Kochi, India van Irene Bode - WaarBenJij.nu

geweldige afsluiting van het avontuur

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

08 Februari 2012 | India, Kochi

Een heerlijke afsluiting van het India avontuur in Fort Kochi. Dit ligt in de staat Kerela, aan het water. Het is een dorp met allemaal kleine restaurantjes, winkeltjes en homestays als guesthouses. Aan het water wordt er gevist met enorme chinezen visnetten aan hele houten contructies, bediend door ouderwetse mankracht. Dit dorpje heeft oude portugeze, engelse en nederlandse invloeden en is enorm rustgevend en gezellig tegelijk. Hier leeft de Islam, het Jodendom, Het Hindoeisme en het Christendom samen. We hebben verschillende dingen gezien en gedaan, maar vooral lekker gerelaxed. In totaal heb ik hier een week doorgebracht! We hadden het geluk dat er precies in deze tijd ook het 8-daagse Ernakulathappan Utsavam festival werd gehouden. Gedurende dit festival zijn er processions van 15 gedecoreerde olifanten begeleid onder een hoop vals klinkend lawaai (muziek op trommels, fluiten en een soort hoorninstrumenten) bij de tempel voor Shiva. Op 1 van die dagen zijn we natuurlijk wezen kijken in Ernakulam (oversteken naar het vaste land met de ferry- gescheiden ticket kopen en reizen!). Het was indrukwekkend om te zien: die beesten hebben zo ongeveer een heel bos op hun gemakkie weggekauwd onder het genot van kattengejengel en gedrum. Misschien toch even gratis mijn gehoor laten testen als ik thuiskom ;-) Ook zijn we een dagje naar de backwaters gegaan met een boottocht. Dit was volledig verzorgd met heerlijke thali als lunch op een bananenblad en later ook nog in een kleine kano gestapt. Dit tochtje was heerlijk. Lekker op het water, briesje en genieten.... We hebben onderweg geleerd hoe ze kalk maken (van schelpjes), touw maken (van kokosnoothaar), hebben waterslangen gezien en het leven aan het water door de tribes. Daarnaast zijn we een dagje naar Cherai Beach gegaan op Vypeen Island. Wederom met de ferry en daarna nog een uur met de bus, maar het was het meer dan waard. Vooral toen om een uur of 5 bussen arriveerden vol met indiers die met kleren en al het water in renden, zandkastelen bouwden en de grootste lol hadden met vliegers. De suikerspin verkopers en ijscomannen maakten het beeld compleet :-)

Wat zo leuk is aan reizen, is dat je telkens onderweg een beetje dezelfde gezichten tegenkomt. Iedereen maakt min of meer hetzelfde rondje en dat maakte b.v. dat op de laatste avond van Matthijs hier in Kochi we allemaal bekenden tegenkwamen, zoals Paul uit Zweden en Jelle en Eveline uit Nederland. Dat was beregezellig! Gisteren heb ik Matthijs op de bus gezet naar het vliegveld, want hij gaat nog een paar dagen naar Pune en ik ben hier gebleven. Daardoor heb ik nog een Kathakali show kunnen zien met Jelle en Eveline. In het cultureel centrum van Kochi. In deze show gebruiken ze prachtige kostuums, een hoop smink (gemaakt van poeder van verschillende stenen, gemixt met kokosolie om het smeerbaar te maken), veelverschillende gezichtsuitdrukkingen/ oogbewegingen en mudra’s met natuurlijk wederom kattengejank en getrommel. Compleet met mensen op het podium die eigenlijk geen taak hebben dan af en toe een kleed voor het toneel te houden bij de scene wisseling. Hahaha, ja banen genoeg hier ;-)

Vandaag is dan mijn laatste dagje aangebroken: beetje winkelen, laatste bananenshake,laatste curry, laatste natural water briesje, laatste rickshaw driver afpoeieren die je om een favour vraagt om langs een winkeltje te gaan, laatste indrukken van een heerlijk plekje in Kerela en dan morgen de bus naar het vliegveld van Kochi om naar Mumbai te vliegen en vandaar naar huis! Zal ik mijn nieuwe indiase kleding dragen als ik naar Nederland ga? Heb gehoord dat het -20 graden is bij jullie!

Tips in Fort Kochi: guesthouse Red Fort (goedkoop en vriendelijke, behulpzame mensen met goede faciliteiten), restaurantje sea shore met ‘natural wind’ voor een bananashake en restaurant Salt en Pepper om stiekem alcohol te nuttigen onder de tafel na sluitingstijd (11 uur ’s avonds) voor een uurtje langer ;-) Oh en echt een gat in de markt hier is wat consultancy/ training op het gebied van horeca en/ of efficient/ effectief leren werken. Zowiezo hebben ze namelijk de helft van wat er op de kaart staat niet in huis, komen ze 3 keer vragen wat je ook al weer besteld had, staan er gemiddeld 6 mensen te werken, maar lopen elkaar voornamelijk in de weg, doen niks of het werk verkeerd en 1 is de sjaak die rent enorm adhoc van hort naar her. Dat, met een hoop chaos (is immers ook een structuur), geen excuses en een vleugje engelen geduld van de klanten :-) Haha India... het land is in ontwikkeling... Verwacht, het onverwachte; laat je meevoeren en je krijgt een geweldige reis in een land waar ik graag nog eens terugkom. Namaste!

  • 08 Februari 2012 - 14:18

    Floor:

    Lieverd, wat fijn dat je het zo heerlijk hebt gehad!!geniet nog eventjes goed en
    alvast een heel goede veilige en fijne terugreis!!
    Snel afspreken als je terugbent!!
    Dikke kus!! XXXXXX

  • 09 Februari 2012 - 07:42

    Bianca:

    nou meid, nu weer terug en lekker snel je vent weer zien! jullie hebben elkaar in ieder geval iets te melden ;-)

    dikke kus caatje

  • 09 Februari 2012 - 19:20

    Ferry:

    Gewoon lekker genieten van je laatste weekje. Zon ,zee en water en een zonnetje erbij dat is genieten. Ook de laatste snuifjes cultuur en vooral....de indiaanse bevolking. Ja je zal zeker nog een keer terug gaan denk ik.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Welkom allemaal op mijn site waarop ik jullie de komende tijd mee zal nemen in mijn beleving, een stukje van de wereld te verkennen. Zoals jullie weten ga ik eerst naar Afrika (Botswana, Namibie en Zuid Afrika) en daarna naar Azie (Laos, Cambodja, Vietnam en Nepal). Backpacken... Jullie kennen me, dus met het woord backpacken in combinatie met mij snappen jullie meteen de titel van mijn site ;-) Doel van mijn reis is dan ook: overleven hahaha oh en buiten dat, ook nog graag genieten, ervaren en beleven! Ik ga mijn best doen om jullie mee te nemen op mijn reis met verhalen en foto's en zou het leuk vinden als jullie mij op de hoogte houden van wat er speelt in ons kikker-die-graag-kaas-lust landje. Dikke kus Ireen

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 102194

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 08 Mei 2015

Sri Lanka back again!

08 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Incredible India... I'm back...

29 Juni 2013 - 30 Augustus 2013

Een andere afslag met een nieuw avontuur

09 Mei 2013 - 20 Mei 2013

Dubai

22 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Midden Amerika

15 Januari 2012 - 10 Februari 2012

nieuw avontuur namaste!

06 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

Mallorca lekker chillen

25 Februari 2011 - 03 April 2011

Afmaken waaraan ik begonnen ben

26 September 2010 - 15 December 2010

backpacken op hoge hakken

Landen bezocht: