Bogota in alle opzichten - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Irene Bode - WaarBenJij.nu Bogota in alle opzichten - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Irene Bode - WaarBenJij.nu

Bogota in alle opzichten

Door: Irene de Bode

Blijf op de hoogte en volg Irene

25 Juli 2013 | Colombia, Bogota

Lieve allemaal, allereerst bedankt voor alle leuke reacties. Fijn om respons terug te krijgen in al de reacties!

Bogota is de hoofdstad van Colombia en is een vibrerende stad. Er wonen 7.4 miljoen mensen en ligt op 2625m hoogte. Het weer is gelijk aan Nederland; totaal niet te voorspellen, over het algemeen regenachtig en zo rond de 14 graden. Ik voelde me uiteraard als een kikker in het water ;-) Het was dus maar goed dat ik mijn jas meegenomen had, welke ik dan ook overwegend aan had zowel binnen als buiten... You know me, mevrouw koukleum. 80% van de populatie is straatarm, 18% middenklasse (niet te vergelijken met onze middenklasse) en 2% rijk, zoals wij... Dat besef was even slikken. Met name door de FARC (en dreigingen van andere kleine bewegingen) zijn de steden volgestroomd met de mensen van het platteland. De FARC heeft veel land ingepikt, waardoor de mensen niets meer hadden en er geen andere optie was dan naar de steden te trekken voor een inkomen. Dat inkomen wordt met name geïnd door op straat te leven, criminaliteit, prostitutie en kleine straathandeltjes. Als je je verzet tegen de 'landdonatie' moet je dat bekopen met de dood van jezelf en het volledige gezin. Het is eigenlijk zeer triest dat door zulk onrecht stromen benadeelde mensen de stad letterlijk onveilig maken door te rollen in armoede, drugs, criminaliteit en prostitutie. Het is een sneeuwbal-effect in negatieve zin. Er zijn prachtige stukjes Bogota, zoals b.v. uitgestrekte parken, waar geen hond komt vanwege de kans op klaarlichte dag overvallen te worden. Politie vindt je letterlijk op iedere straathoek, maar de vraag is hoe veilig je daarbij bent. Ondanks alles dalen de cijfers van moord, dus enig effect heeft het wel. Ook worden mensen inventief; zo trek je b.v. een hesje aan met parkeerwachter en 'verhuur' je openbare parkeerplekken langs de straatkant onder het mom van 'we bewaken je auto'. Een soort menselijke parkeermeter voor vrije plekken op straat waar je juist geen parkeergeld hoeft te betalen aan de overheid... Elke Colombiaanse rijke of middenstander doet er maar aan mee, bedankt vriendelijk met een paar muntjes die amper wat waard zijn. Wij krijgen de dreiging mee doordat Diana en Jairo ons geen moment alleen laten; ze begeleiden ons bij iedere stap en maken ons attent op niet bellen in het openbaar, geld te verspreiden over je lijf en zakken, niet te kijken of aandacht te besteden aan de zwervers en verslaafden op straat, de auto op slot te doen zodra we ingestapt zijn (zwervers gaan midden op straat staan voor je auto en proberen je spullen te verkopen of binnen te komen), als ze niet meegingen een taxi te bestellen i.p.v. van straat te plukken en dan alsnog een code mee te geven welke we moeten verifiëren voordat we instappen, niet te veel op te vallen door sieraden e.d. en vooral altijd bij het oversteken te rennen (aangezien het verkeer idioot gevaarlijk is). Aangezien Diana en Jairo niet bekend zijn in de sloppenwijken, zijn we niet in dat gedeelte (bijna de hele stad) geweest, aangezien daar bendes overheersen. Voor die bendes geldt de simpele regel, wat de boer niet kent dat lust ie niet (waarbij je net zo bij het vuilnis gezet kan worden). Dus we hebben het bij het toeristische centrum gehouden; waar overigens genoeg te doen en te zien was. Toch voelde ik me niet bedreigd of ongemakkelijk in de stad.

We zijn in het goudmuseum geweest, waar we een enorme collectie goud hebben gezien. Goud werd gebruikt door de indigenous people, the pre-hispanic culturen. Er zijn 55.000 stukken goud, een indrukwekkende collectie die bestond uit kleding, beeldjes, sieraden, wapens, gebruiksvoorwerpen, etc. Ook veel zilver en brons ligt uitgestald in de vitrines. Na het goudmuseum hebben we een warme hond (perro caliente/ hot dog) gegeten en een geroosterde maïskolf van de straatverkoop en zijn we via het Plaza de Bolivar gelopen naar de Catedral Primada. Prachtig, over het algemeen simpel (voor katholieke begrippen) ingerichte kerk. Daarna gingen we op weg naar het museo Botero, maar onderweg werden we onder de voet gelopen door een korps optocht van de landmacht en nog meer soorten defensie. Een hele parade kwam er voorbij en zelfs in die mars werden er danspassen gedaan. Een soort tapdansen compleet met geweer en pak. Helaas hebben we hierdoor het museum en Cerro de Monserrate, de berg Monserrate waarop een kerkje staat en vanwaar je een prachtig uitzicht schijnt te hebben over de stad, gemist. Dit doen we dus de laatste dag als we terug zijn in Bogota. In plaats hiervan hebben we een heerlijke soep, Ajiaco, gegeten (lokaal gerecht: dikke soep gemaakt van aardappel met kip, avocado, maïskolf en een local herb genaamd guasca). Pap, het is inderdaad echt aan te raden! En uiteraard een verse jugo van mango erbij (vruchtensap), hmmmmm. Die shakes zijn echt zo lekker, waarom hebben wij dat toch niet in NL?

Zipaquira is een belevenis op zich. Dubbel, aangezien het ook het dorpje is waar Diana en Jairo zijn opgegroeid en waar hun ouders nog steeds wonen. In Zipaquira is een zoutmijn, waarin ze een Catedral hebben gebouwd. Eerst moesten we op zoek naar een pin-automaat om geld te innen. Tsja... Dit is geen Nederland... We zijn in Bogota ongeveer 7 automaten afgegaan, onderweg naar Zipaquira ook nog en in Zipaquira zelf ook een aantal. Helaas met als resultaat: geen geld, maar ook geen bonnetje dat het mislukt was ofzo. Nou heb ik natuurlijk in Nepal al eens meegemaakt dat er geld was afgeschreven zonder dat het uit de automaat kwam, dus je kan je voorstellen dat het me even benauwde als je aan het einde van de dag zo'n 12 automaten afgegaan bent, je een halve dag eraan hebt besteed, geen geld hebt en hopende bent dat je rekening niet toch leeg is... Maar gelukkig deed de laatste automaat het wel en is mijn rekening nog steeds levensvatbaar ;-) Nu, Zipaquira... Zipaquira ligt 50 km ten noorden van Bogota (waar je dik een uur over doet met de auto). Het is een schattig oud dorpje, waar een enorme zoutmijn gevestigd is. Bij aankomst wapperden er 4 vlaggen. Mij werd verteld dat dit de vlag van Colombia is, de vlag van de provincie en de vlag van Zipaquira. De vierde vlag was van de zoutmijn, maar die is niet officieel. Overal zie je dus 3 vlaggen hangen in plaats van 1. Onder de grond (190 meter) is in die zoutmijn een enorme Catedral gebouwd in de jaren '90. Het is een kitscherige vertoning met allerlei neonlichten in alle kleuren, waarbij je door de ondergrondse gangen loopt en links en rechts uitgehouwen kruizen ziet en bidbankjes. Maar ik moet eerlijk zeggen, het had zeker wat. In de mijn wordt 2 lagen onder de Catedral nog steeds zout gewonnen en zijn de mensen dus nog steeds aan het werk. Het dorpje zelf is ook leuk om te zien. Het plein is gezellig met terrasjes en een prachtig verlichte kerk 's avonds. Het is hier waar we het drankje Aromatica hebben ontdekt doordat Jairo ons daarop trakteerde. Heet water met theezakje en verse vruchten. Dus wij hadden b.v. Rode vruchten, dus theezakje rode vruchten met echte bramen, bessen, appel en rozijnen in ons hete water. Nou, lekker bijzonder denken jullie... Ik zou zeggen probeer het eens! OMG hmmmmmm ;-) On top of that hebben we de kookkunsten van de moeder van Diana en Jairo mogen bewonderen. We waren bij hun ouders uitgenodigd voor het eten. Tsja, dat gaat dus totaal anders dan in NL... Je bent direct onderdeel van de familie! Ik stak lekker Hollands koude kikker mijn hand uit als begroeting, maar werd direct verzwolgen door een innige omhelzing compleet met kus en al door zowel vaders als moeders. Vervolgens werd de tafel gedekt, verse aardbeien, brood, lasagne met kip en groenten, patacones (gebakken platte banaan) en zelfgemaakte kokosmakronen van de buurvrouw als toetje. Dit was een late lunch, we kregen voor de avondsnack ook nog Arepa's mee gevuld met een omelet met allemaal lekkere groenten er doorheen. Arepa's zijn een soort pita broodjes van corn gemaakt, die je gevuld kan krijgen met van alles zoals vlees, omelet of kaas... Ja, echt het buikje komt niets te kort haha. We zijn in Bogota als prinsesjes behandeld, Muchas gracias Diana, Jairo en alle anderen (vrienden en familie van hen)! Na Bogota was het tijd voor.... een kristallen ervaring in FARC gebied...

  • 25 Juli 2013 - 08:32

    Methab:

    woooaaa hooo!!! this is great trip that ur havin!! it feels like an adventurous trip!! with those farc an gangs an robbery..woo.. both stories are superb.. i must say u have power in ur fingers to make the other into what u ve experienced.. i felt like i was there for a moment with both the story!! this is really great.. waiting to see more from you.. tke cre dear.. have lots of fun an enjoy it through out.. an yea make us enjoy too ;) :)

  • 25 Juli 2013 - 10:24

    Floor:

    Zoo hee!! Dat klinkt idd weer lekker avontuurlijk haha!!
    Kicken jongens!!
    Ik ben alweer benieuwd naar het volgende verslag.
    Matthijs en ik waren nog even ongerust of je wel goed was aangekomen in Colombia, omdat
    je sindsdien niet meer online was bij whats app, maar later zag ik een reactie
    van je op fb dus gelukkig.. :-))
    Dikke knuffel en kus en heeel veel plezier en succes daar!!
    Xxxxxxx

  • 25 Juli 2013 - 11:11

    Cindy:

    Wat ontzettend gaaf om te lezen, wat een belevenissen en krijg helemaal trek: zalig die lunch!
    Liefs,
    Cindy

  • 25 Juli 2013 - 17:14

    Dorkonijntje:

    Wat een heerlijk gevoel moet het zijn om door het land te trekken en zoveel moois tegen tekomen, cultuur verschillen en heerlijk eten.
    Ik verwacht op z'n minst wel het een en ander te proeven in Nederland dusssss huiswerk......recepten vragen!
    Geniet van alles mop.
    Xxx

  • 26 Juli 2013 - 10:26

    Ronald:

    Buenos dias senorita! :-)

    Wauw, wat een belevenissen weer!

    (Ik had je overigens nog een felicitatie ge-SMS’t, maar die lees je wel als je terug bent) :-)

    Dat met die parkeerwachten herken ik: dat fenomeen heb je ook in Maleisië… maar dan officieel. De parkeerwachten daar dragen zichtbaar een genummerde vergunning met naam, foto en politiestempel dat aan hun hesje is gehecht.

    Tja, dat Colombia (Bogota) niet Nederland of een Nederlandse stad is, blijkt wel uit jouw verhaal. Je moet dus erg goed opletten wat je doet en waar je heen gaat. En voorzorgsmaatregelen treffen. Ik zou me dan al snel in mijn bewegingsvrijheid beperkt en een beetje onveilig voelen. Maar jij houdt wel van avontuurlijke en enigszins risicovolle reizen, weet ik inmiddels. :-) Ondanks dat lees ik uit je verhaal dat het een prachtig land is met vriendelijke mensen.

    Maar eh… FARC gebied? Ieks! Ben erg benieuwd naar die “kristallen ervaring”! Heb je een coke lab bezocht of zo? :-)

    Vriendelijke groet vanuit een onder een hittegolf zuchtend NL van
    Ronald

  • 26 Juli 2013 - 18:33

    Ferry:

    Hey Irene,
    Je hebt de maaltijdsoep met kip ontdekt. Prima. Geniet van de cultuur en natuur. Ga lekker rondtrekken en kijken maar...wees voorzichtig het blijft natuurlijk een geweldadig land.
    Parkeerwachten heb je overal. Gezien in Zuid-Afrika en ook in Suriname. Wat extra inkomsten.
    Ben benieuwd wat je nog allemaal gaat bekijken.
    Ferry

  • 28 Juli 2013 - 16:46

    Roland:

    hoi ireen.

    het is weer net of je met jou mee bent.
    wand zo schrijf je gewoon weer toppie.
    en ja daar is wel veel gevaar van bandes en zo.
    maar wel goed uitkijken daar hoor.

    en dan even geld pinnen nou daar mag je wel een hele dag voor uit trekken hahaha.

    en dan een het hond eten moest ik wel effe om lachen hoor ireen.
    en even lekker eten bij de ouders van diana en jairo leuk voor jullie tweetjes.
    en dat klinkt en zal wel heel lekker gesmaakt hebben.

    en ook noch effe naar dat goud kijken.
    en ja dat vind je wel erg mooi toch ireen.

    nou ga maar lekker verder met deze vakantie.
    maar kijk wel heel goed uit daar in colombia.
    en dan wacht ik weer op je volgende verhalen en avonduren oke.
    nou heel veen plezier voor jullie tweetjes daar.

    oke tot de volgende keer weer ireen.
    van je syber en lees ven roland.

  • 29 Juli 2013 - 21:19

    Jeroen:

    Jaloers makende verhalen! Ik ben net terug en nu wil ik weer weg, haha. Ik mis de sapjes en het eten van mijn reis nu helemaal! Geniet er van!, wat je zo te lezen ook aan het doen bent. Goed zo!! Ik snap het reizen nu ook een beetje, dus ik lees al je belevenissen met alle plezier.

    Groetjes,

    Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Welkom allemaal op mijn site waarop ik jullie de komende tijd mee zal nemen in mijn beleving, een stukje van de wereld te verkennen. Zoals jullie weten ga ik eerst naar Afrika (Botswana, Namibie en Zuid Afrika) en daarna naar Azie (Laos, Cambodja, Vietnam en Nepal). Backpacken... Jullie kennen me, dus met het woord backpacken in combinatie met mij snappen jullie meteen de titel van mijn site ;-) Doel van mijn reis is dan ook: overleven hahaha oh en buiten dat, ook nog graag genieten, ervaren en beleven! Ik ga mijn best doen om jullie mee te nemen op mijn reis met verhalen en foto's en zou het leuk vinden als jullie mij op de hoogte houden van wat er speelt in ons kikker-die-graag-kaas-lust landje. Dikke kus Ireen

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 830
Totaal aantal bezoekers 102320

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 08 Mei 2015

Sri Lanka back again!

08 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Incredible India... I'm back...

29 Juni 2013 - 30 Augustus 2013

Een andere afslag met een nieuw avontuur

09 Mei 2013 - 20 Mei 2013

Dubai

22 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Midden Amerika

15 Januari 2012 - 10 Februari 2012

nieuw avontuur namaste!

06 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

Mallorca lekker chillen

25 Februari 2011 - 03 April 2011

Afmaken waaraan ik begonnen ben

26 September 2010 - 15 December 2010

backpacken op hoge hakken

Landen bezocht: